اخلاق، فناوری اطلاعات و رفتار شهروندی سازمانی

نویسندگان:  سهرابی بابك*, خانلری امیر
 
 * دانشكده مدیریت، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

زمینه: اگرچه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نقش سازنده ای در افزایش كارایی و اثر بخشی سازمانی داشته اند ولی مشكلات اخلاقی متعددی نیز به بار آورده اند. سازمانها همواره در به كارگیری همه جانبه این فناوری با تردیدهایی مواجه بوده اند. با وجود این به دلیل نقش و اهمیت انكارناپذیر این فناوری ها لزوم شناسایی عوامل موثر بر اخلاقیات جهت برطرف نمودن مشكلات مرتبط، ضروری است. مرور تحقیقات گذشته مبین این مطلب است كه مطالعات اندكی در مورد اثر رفتار شهروندی سازمانی بر اخلاقیات فناوری، اطلاعات صورت گرفته است. هدف اصلی شناسایی عوامل موثر بر اخلاقیات فناوری اطلاعات با رویكرد رفتار شهروندی سازمانی می باشد.
روش: روش تحقیق از لحاظ هدف، كاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی-پیمایشی می باشد. داده های مورد استفاده از 119 نفر از كاركنان و مدیران شركت های فناوری اطلاعات واقع در تهران جمع آوری گردیده و الگو علی پیشنهادی بر اساس فن الگو سازی معادلات ساختاری، مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته ها: این الگو با توجه به داده های جمع آوری شده به خوبی، شاخص های تناسب را برآورده نمود. معناداری اجزای الگو هم مناسب بوده و همبستگی بین متغیرهای الگو در سطح معنادار و مناسبی است.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد كه اخلاقیات فناوری اطلاعات می تواند از ارزشهای اخلاقی سازمان تاثیرپذیر باشد كه در این اثر، تعهد سازمانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمان به عنوان متغیر میانجی عمل می كنند.

منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   بهار و تابستان 1388 , دوره  4 , شماره  2-1 ; از صفحه 1 تا صفحه 10 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913880211

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 307 کیلوبیت [4 بار دانلود]299.78 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: