ملاک¬ها و شاخصه¬های معلمی

سید محمد رضا موسوی نسب

محمد تقی حسینی

چکیده:

 معلم نقش مهمی در رشد و تعالی افراد جامعه و فرهنگ سازی دارد، ارزیابی معلمین موفق، منوط به داشتن ملاک­های دقیقی است که مقاله حاضر این ملاک­ها و شاخص­ها را در محورهای اخلاقی، شناختی و مهارتی مورد بررسی قرار داده است و به دنبال آن به شاخص­های انتخاب معلم به عنوان یک نیروی انسانی به نقش مدیریتی، روش تدریس و تعلیم و تربیت در نظام پویا اشاره شده است.  

واژگان کلیدی: تعلیم، تربیت، معلم، شاخصه، مهارت.

معرفی کتاب "بصیرت قطب نما است"

یکی از مسائل مهمی که سکان‌دار کشتی انقلاب یعنی رهبر عظیم‌الشأن انقلاب حضرت آیةالله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت برکاته بسیار مورد توجه قرار داده‌اند و به‌واقع هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مسأله‌ی بصیرت است. ما در این نوشته تلاش کرده ایم به قدر وسع خود به کنکاش پیرامون این موضوع مهم و به‌روز جامعه بپردازیم. در این نوشته بیشترین استفاده را از آیات و روایات مربوط به این بحث برده‌ایم و امیدواریم خدای متعال تأثیر این اثر را فراگیر و پایدار گرداند.

این نوشته را در چهار فصل تنظیم کرده ام:

خلاصه ای از کتاب "طریق وصال" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

تهذیب وتزکیه نفس ؛از برترین واجباتی است که خداوند متعال سعادت آدمی را در گرو آن نهاده است . بی تردید ؛ انجام این وظیفه سترگ ؛ جز با

برنامه ریزی دقیق عبادی و استفاده بهینه از زمان و لحظه لحظه های عمر در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) میسر نیست.به علاوه ؛ در طول سال ؛ ماه ها ؛ روز ها ؛ شب ها ؛ و ساعات مبارکی وجود دارد که درک و استفاده از آنها ؛اراده و توفیق ویژه ای می طلبد.

خلاصه ای از کتاب "نظم" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

کتاب "نظم؛ آن چه همه دوست دارند ولی ..." اثر استاد مرتضی آقاتهرانی، به راه کارهای ایجاد نظم و برنامه ریزی  درزندگی پرداخته و موانع برنامه ریزی و عوامل مؤثر در آن را مطرح می کند.

خلاصه ای از کتاب "از خود تا خدا" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

انسان به طور فطری طالب علم و جستجوگر است ، او از ریزترین ذرات تا بزرگترین کهکشانها، همه را مورد مطالعه قرار می دهد و جزئیات زندگی حیواناتی را می داند که در اعماق دریاها و یا در دل غارهای پیچ در پیچ زیرزمینی زندگی می کند ؛ اما آن گونه که شایسته است به دنبال شناخت خود نیست ، به راستی چرا اینگونه است .

اگر معرفت دارای لایه های مختلفی باشد ، همگان از لایه بیرونی آگاهند : نام من ، پدر من،تاریخ تولدم و... اما آیا با این آگاهی ، خدا را هم خواهم شناخت ؟

خلاصه ای از کتاب "لذت حضور" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

از روح و حقيقت عبادات كه همان حضور قلبي است، چه خوانده ايد؟ آيا به راستي غايب بودن دل ها در محضر يار از عدم شناخت ما حكايت نمي كند؟ اين كتاب با ارائه ي راهكارهايي عملي در زمينه ي ايجاد حضور قلب در عبادات و تبيين روش هاي تقويت حضور روحاني انسان در پيش گاه حضرت حق در اثناي عبادات به ويژه نماز، بر آن است تا ما را لذت حضور بچشاند.

خلاصه ای از کتاب "یاران شیدایی امام حسین (علیه السلام)" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

شيدايي پاداش آناني است كه از خود گذشته اند و چه كسي گذشته تر از خويش، جز شهيد؛ آن هم شهيد عرصه ي كرب و بلا ! برگ برگ اين نوشتار، از راز دلاور مرداني پرده بر مي دارد كه مولايشان چنين فرمود : من ياراني با وفا تر و بهتر از اصحاب خود نمي شناسم... به خدا سوگند اين ها را امتحان كرده ام، آن ها را مرداني سينه سپر كرده يافتم به گونه اي كه به مرگ زير چشمي مي نگرند....

ياران شيداي حسين بن علي (عليه السّلام) هم چون گنجينه اي است بي كران از درياي معرفت و مردانگي كه طريق دل دادگي مي آموزد به آن هايي كه مي خواهند ياران شيداي حجت بن الحسن العسگري گردند

خلاصه ای از کتاب "تنهای تنها" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

استاد آقاتهرانی در جدیدترین اثر خود که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی روانه بازار کتاب شد، به سراغ مقتل‌نویسی رفتند و مقتلی خاص حضرت اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) به رشته تحریر درآوردند. ایشان که پیش از این «یاران شیدای حسین بن علی-علیه‌السلام-» را در کارنامه عاشورایی خود داشتند و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شده بود، این‌بار با هدف احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا، در یک اثر متفاوت و مستند از نظر منابع، نیمروزی از حیات حسین بن علی (علیه‌السلام) از صبح عاشورا تا لحظه شهادت – را روایت می‌کنند.

خلاصه ای از کتاب "با عرشیان" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

هدف از نگارش این کتاب بررسی دیدگاه جناب آخوند حاج ملا حسینقلی همدانی (ره) در زمینه بیداری و سپس تزکیه و حرکت به سوی خداوند متعال است؛ از این رو، در ابتدا به معرفی مرحوم آخوند پرداخته‌ایم، سپس از حالات معنوی ایشان گفته‌ایم و در نهایت دستورات سلوکی این عارف بزرگ را مورد اشاره قرار داده‌ایم. با این کار در واقع یک دوره شیوه سلوکی ایشان بیان شده و سالک می‌تواند از راه‌کارهای عملی آن بزرگ‌مرد الهی که برگرفته از بیانات اهل‌بیت (علیهم السلام) است، بهره‌های فراوان برد.

صفحه‌ها

اشتراک در مقالات گروه