اسوه های اخلاقی

تخریب میدان آستانه قم

به حکم رضاشاه پهلوى قبرستان میدان آستانه قم تخریب گردید. شاه مى خواست آنجا را باغ ملى کند، ولى چون مى دانست علماى قم به او شکایت خواهند کرد، ابتدا به شهردار قم دستور داد به جاى قبرستان مرکز فساد احداث کنند. این کار با مخالفت علما روبه رو شد و سه ماه بعد که شاه به قم آمد، مخالفت خود را به او اعلام کردند. در طى این مدت شیخ بهلول ضمن مشورت با علما و مقدسین قم به مقابله با این فعالیتها پرداخت و در سخنرانیهاى آتشین به افشاگرى علیه رژیم پرداخت. رییس شهربانى قم درصدد دستگیرى او برآمد، اما شیخ بهلول هربار موفق به فرار از چنگ مأموران دولتى مى شد.

آغاز مبارزه

شیخ بهلول در منبرهاى خود در گناباد به مخالفت با فرقه صوفیه و افشاگرى علیه آنان مى پرداخت. وقتى پدر جان وى را در خطر دید، او را به سبزوار فرستاد. شیخ بهلول رمضان آن سال در سبزوار به منبر رفت و شروع به انتقاد از کارهاى خلاف شرع دولت و مأموران حکومتى کرد. در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار آتاترک باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند.

تبار علامه بهلول گنابادی

تبار

«حاج محمد طاهر خزائى» جد شیخ بهلول که در عربستان زندگى مى کرد، در صدد تحقیق راجع به مذهب تشیّع برآمد و پس از تحقیق بسیار به حقانیت شیعه دوازده امامى پى برد و این مذهب را برگزید و چون اهالى منطقه اهل سنّت بودند، راهى ایران شد. ورود وى به ایران با آغاز سلطنت آقامحمدخان مصادف بود. او در ایران اقامت نمود و صاحب فرزندان و نوادگان بسیار شد.(۱)

علامه بهلول در نگاه علماء -2

حضرت ایت الله جنّتی :

...امّا بدانید ایشان آدم خیلی خوبی است، حافظۀ عجیبی دارد ، غیرت خوبی دارد ، در تشیّع واقعاً قوی است و خیلی واز خصوصیّات دیگر که که منحصر به ایشان است، اجمالاً انسان بالایی است

حضرت آیت الله خز علی ( حافظ قرآن و نهج البلاغه ):

علامه بهلول در نگاه علماء -1

مرحوم ایت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری

دعوت جناب مرحوم حاج شیخ از جناب بهلول در آن سن برای روضه قبل از شروع درس خیلی قابل اهمیّت است  چرا که نقل می کنند جناب مرحوم حاج شیخ به منبر ها و روضه خوان ها خیلی حسّاس بودندو افرادی را دعوت می کردند که از ناحیه آنها خاطر جمع باشند.

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی

اولاً دعوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی از ایشان ثانیاً  دفاع مرحوم آیت الله بروجردی از ادامه منبر جناب بهلول خیلی حائز اهمّیّت است و این نشانگر علاقۀ آیت الله العظمی بروجردی به ایشان بوده است

علامه بهلول در نگاه مقام معظم رهبری

ايشان (شیخ بهلول) حقّ بزرگی بر گردن انقلاب دارند. آقاي شيخ محمدتقي بهلول -رحمةالله‌عليه- بنده‌ي صالح و مجاهد و پرهيزگار كه عمر طولاني و پرماجراي خود را يكسره با مجاهدت و تلاش گذرانيد، يكي از شگفتي هاي روزگار ما بود. هفتادسال پيش در ماجراي خونين مسجد گوهرشاد، زبان گوياي ستمديدگان وحق‌ّطلبان شد و آماج كينه‌ي حكومت سركوبگر پهلوي گشت. بيست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم ديگري انواع رنج ها و آزارها را تحمّل كرد. پس از آن سال ها در مصر و عراق نداي مظلوميت ملّت ايران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانيد. سال ها پس از آن در ايران بي‌هيچ پاداش و توقعي به هدايت ديني مردم پرداخت.

گامهای اولیه برای ورود به خودسازی

سوال:

چگونه انسان وارد مسیر خودسازی و کمال می شود؟

پاسخ:

برای ورود به خودسازی توحیدی لازم است به ده سوال سرنوشت ساز و بنیادین زیر پاسخ دهیم تا فضای بحث برای ما باز شود.
مقدمه: کمال انسان از طرح پنج سوال اساسی زندگی وپاسخ به آنها شروع می شود.
من کیستم؟ هدف زندگی چیست؟ چه کسی مرا آفریده است؟ سرانجام من چه خواهد شد؟ چه باید بکنم؟
ما این پنج سوال را به ده سوال گسترش داده ایم تا فضا سازی بهتری انجام شود.

مزار شیخ بهار

در 19 کیلومتری همدان شهری وجود دارد به نام بهار که مدفن عارف سترگ و عالم ربانی می باشد که پیوسته سالکان الی الله و دوستداران معرفت را به سوی خود میکشد تا از این مدفن نورانی حظ لازم و کافی را ببرند و این عارف بالله کسی نیست جز آیت الله شیخ محمد بهاری (ره) شاگرد بزرگ و برجسته آخوند ملا حسینقلی همدانی (ره).

سیره عملی آیت الله بهاری همدانی-3

3- رعایت اعتدال در مبارزه با نفس

بعضی از مكاتب و مسلك های عرفانی در مبارزه با نفس به نوعی دچار افراط شده و افزون بر آن همه جایگاه تعقل و اندیشه را به فراموشی سپرده و در نتیجه منتهی به یك سلسله تعلیمات مغایر با كتاب و سنت گردیده اند. مثلا به بهانة جهاد با نفس و خودپرستی ، عزت و كرامت نفس را نادیده گرفته اند. حال آنكه در آموزه های اسلامی كرامت و شرافت نفس نه تنها یك فضیلت اخلاقی (ولله العزه ولرسوله و للمومنین؛ منافقون/8)، بلكه تحصیل و تقویت آن، خود یك شیوة تربیتی است.

صفحه‌ها

اشتراک در اسوه های اخلاقی