خلاصه ای از کتاب "از خود تا خدا" نوشته استاد مرتضی آقا تهرانی

انسان به طور فطری طالب علم و جستجوگر است ، او از ریزترین ذرات تا بزرگترین کهکشانها، همه را مورد مطالعه قرار می دهد و جزئیات زندگی حیواناتی را می داند که در اعماق دریاها و یا در دل غارهای پیچ در پیچ زیرزمینی زندگی می کند ؛ اما آن گونه که شایسته است به دنبال شناخت خود نیست ، به راستی چرا اینگونه است .

اگر معرفت دارای لایه های مختلفی باشد ، همگان از لایه بیرونی آگاهند : نام من ، پدر من،تاریخ تولدم و... اما آیا با این آگاهی ، خدا را هم خواهم شناخت ؟

علوم فراوانی در دنیا وجود دارد که با کمک آنها شناخت بسیاری از پدیده ها میسر می شود، اما بهترین این علوم "خودشناسی" است؛ چرا که در صورت یافتن به مراتب خودشناسی، خدای خود را نیز خواهیم شناخت.

پس باید بدانیم ، که هستیم و بعد ببینیم از کجا آمده ایم و به کجا می رویم و ناگفته نماند که در این مسیر می بایست ، آسیب ها و خطرات احتمالی نیز شناخته شده و راه علاج آنها پیش بینی شود ...

کتاب «از خود تا خدا » نوشته استاد فرزانه دکتر مرتضی آقا تهرانی مباحث خود شناسي را به عنوان اولين و مهم‌ترين گام در مسير خودسازي، كمال و خداشناسي مورد تحقيق و بررسي وافي قرار داده  است.

اين اثر ارزشمند مي كوشد تا حديث "من عرف نفسه فقد عرف ربّه" را در محور هاي گوناگون به اثبات برساند و هم چنين خط بطلاني بر عقيده ي عدم شناخت خود و خدا بكشد.

این کتاب در مقابل کتب دیگر که در حوزه اخلاق اسلامی نوشته است بسیار جایگاه ویژه ای دارد چرا که قابل استفاده برای تمام سطوح مختلف مردم می باشد و بسیار موجز و نکته سنج به آموزش ناب ترین نکات اخلاقی و دینی پرداخته تا انسان را به خدا نزدیک کند.

كتاب «از خود تا خدا » در بگیرنده مباحث متعددي در زمينه ابعاد وجودي انسان ، گونه هاي رفتاري ، مباحث مربوط به اراده و عوامل ضعف يا تقويت آن ، آثار و موانع خودشناسي می باشد.

هم چنين در فصلي مجزا تحت عنوان پرسش و پاسخ به سوالات مختلف در زمينه خودشناسي و خودسازي پاسخ داده می شود.

نوشتار حاضر در برگيرنده برخي مباحث اخلاقي استاد آقاتهراني است.                                       

موضوع سایت رویش: