اخلاق و حفاظت از حريم خصوصی آنلاين کودکان با رضايت والدين

نویسندگان:  حمیدی حجت اله*
 
 * گروه فناوری اطلاعات، دانشکده صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
 
چکیده: 

زمینه: رضایت آنلاین والدین، طرحی برای برآورده نمودن الزامات اخلاقی و قوانین محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان بوده، که برای والدین ابزاری برای محافظت اخلاق مدارانه، از حریم خصوصی آنلاین کودکان، فراهم می کند. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل رویکردی مبتنی بر رضایت آنلاین والدین بر تبادلات الکترونیکی کودکان بوده که یک رویکرد قابل اطمینان برای رضایت والدین می باشد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش زمینه یابی است. جمعیت مورد مطالعه، شامل 6 گروه از جامعه والدین به تعداد 96 نفر (کاربر)، از جامعه ورزشی، معلمان، مشاغل آزاد، مذهبی، کارگری و راننده که حداقل یک بچه از سن 5 تا 14 سال داشتند، تمرکز کرد. 76 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و اعتبار نمونه ها با استفاده از یک تحلیل فاکتور تائیدی مورد آزمایش قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه (لینک نظرسنجی) انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل، از یک برنامه ی کامپیوتری و ضریب کاپای کوهن استفاده شد.
یافته ها: نتایج ارزیابی، نشان می دهند که طرح رضایت آنلاین والدین، به آسانی قابل استفاده بوده و والدینی که از دانش بالای رایانه برخوردار نیستند نیز می توانند از آن برای محافظت از حریم خصوصی فرزندان خود بهره گیرند.
نتیجه گیری: نظارت آنلاین والدین، این پتانسیل واقعی را دارد تا والدینی را که اطلاعات کمی درباره فعالیت های کودکشان دارند، هدایت کند. به علاوه، کودکانی که بیشتر مایل اند اطلاعاتشان را با والدین شان در میان بگذارند، تمایل به سازش بیشتری داشته و کمتر مایل اند که رفتارهای خطرناکی را به صورت آنلاین انجام دهند.

 

منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز 1394 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 41 تا صفحه 56 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940305

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 270.4 کیلوبیت [0 بار دانلود]264.02 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: