امام حسين (علیه السلام)
امام حسين (علیه السلام)
مى فرمود: براى امام حسين (عليه السلام) هر كارى بكنى كم است.
برزخ اهل دانش
در روايت وارد شده كه بدترين عذاب براى عالمى است كه به علمش عمل نكند و استفاده نبرد.
جناب استاد براى اينكه دانشپژوهان و دارندگان علم از برزخ و قيامت غافلند و به علمشان عمل نمىكنند، تأسف مىخوردند و گاهى بعضى قضايا را كه خودشان ديده بودند در رؤيا و مكاشفه نقل مىكردند. از جمله مىفرمودند: در رؤيا ديدم بسيار جاى گرمىاست و چاهى است، پيرمردى را به موى سرش به وسيله منجنيق بسته بودند و از درون چاه بيرون مىكشيدند.
پرسيدم: اينجا كجاست و اين فرد كيست؟ گفتند: اينجا برزخ است و محل معذّبين است، اين شخص يكى از علماء است كه بعضى از ساعات براى تنفس او را از چاه عذاب بيرون مىآوريم.
فرمود: من آن عالم را نديدم ولكن طبق نقل آدم بزرگى (از نظر شهرت) بود كه كارش در برزخ گير كرده بود.
فرمودند: يكى از اهل دانش كه مردم به او اهتمام داشتند و به او رجوع مىكردند را در برزخ ديدم كه در يك كيوسك زندانى است، گفتم: علت چيست؟ گفتند: ايشان حرفى زده است كه بعدها در قتل شخصى نقش داشته است.
يك منبرى بعد از فوت فلان مرجع بالاى منبر گفته بود: او در برزخ حكومت مىكند. آيا درست است؟
ج: حكومت در برزخ از آن اميرالمؤمنينعليه السلام است.
در برزخ از ايمان محض و كفر محض سؤال مىشود. پس از عموم چه طور سؤال مىشود؟
ج: درست است كه از عموم صرفنظر مىشود، ولكن براى همگان (حتّى مستضعفين بعد از طىّ مراحل) پرسش مىباشد، ولى نوع سؤال فرق مىكند.
آيا غير مؤمن در برزخ لقاء حق را درك مىكنند و فرجى هم نصيبشان مىشود؟
ج: با رفتن حُجب و ديدن ملكوت آن عالم، بالنسبه به آنان قسمى از لقاء برايشان حاصل و حتّى فرجى هم مىشود.
آيا علوم در برزخ ثمراتى دارند؟
ج: ثمره علوم در برزخ ظاهر مىشوند، ولى خود علم در آنجا، به اين صورت دنيايى كه همراه احتياط و اشكال و ظاهراً و امثال اينهاست نمىباشد؛ آنجا ملكوت است و جاى اينها نمىباشد.
عمر آدم ابوالبشر در كتابهاى تاريخى قريب هشت هزار سال تخمين زده شده،اما كشف جمجمههاى انسانها را به قريب سه ميليون سال تخمين مىزنند، كدام صحيح است.
ج: از حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) سؤال كردند: قبل از آدم كى بود؟ فرمود: آدم لَقَد خَلَقَ اللَّه اَلف عالَم و اَلف آدَم و اَنتَ فى آخَرِ تِلكَ العَوالِم و اُولئِكَ الآدَميّين.
خدا عوالم و انسانهاى زيادى خلق كرده كه اين آدم فعلى در آخرين عوالم است.
ممكن است برزخ و قيامت آنان تمام شده باشد؟
ج: بلى ممكن است و اينكه امامان هم از عوالم متعدد آمده باشند و برزخ و قيامت آن آدمها هم تمام شده باشد.