امام حسين (علیه السلام)

 امام حسين (علیه السلام)

مى‏ فرمود: براى امام حسين (‏عليه السلام) هر كارى بكنى كم است.
 
برزخ اهل دانش

در روايت وارد شده كه بدترين عذاب براى عالمى است كه به علمش عمل نكند و استفاده نبرد.
 جناب استاد براى اينكه دانش‏پژوهان و دارندگان علم از برزخ و قيامت غافلند و به علمشان عمل نمى‏كنند، تأسف مى‏خوردند و گاهى بعضى قضايا را كه خودشان ديده بودند در رؤيا و مكاشفه نقل مى‏كردند. از جمله مى‏فرمودند: در رؤيا ديدم بسيار جاى گرمى‏است و چاهى است، پيرمردى را به موى سرش به وسيله منجنيق بسته بودند و از درون چاه بيرون مى‏كشيدند.
 پرسيدم: اينجا كجاست و اين فرد كيست؟ گفتند: اينجا برزخ است و محل معذّبين است، اين شخص يكى از علماء است كه بعضى از ساعات براى تنفس او را از چاه عذاب بيرون مى‏آوريم.
 فرمود: من آن عالم را نديدم ولكن طبق نقل آدم بزرگى (از نظر شهرت) بود كه كارش در برزخ گير كرده بود.
فرمودند: يكى از اهل دانش كه مردم به او اهتمام داشتند و به او رجوع مى‏كردند را در برزخ ديدم كه در يك كيوسك زندانى است، گفتم: علت چيست؟ گفتند: ايشان حرفى زده است كه بعدها در قتل شخصى نقش داشته است.
 
يك منبرى بعد از فوت فلان مرجع بالاى منبر گفته بود: او در برزخ حكومت مى‏كند. آيا درست است؟
 ج: حكومت در برزخ از آن اميرالمؤمنين‏عليه السلام است.
در برزخ از ايمان محض و كفر محض سؤال مى‏شود. پس از عموم چه طور سؤال مى‏شود؟
 ج: درست است كه از عموم صرف‏نظر مى‏شود، ولكن براى همگان (حتّى مستضعفين بعد از طىّ مراحل) پرسش مى‏باشد، ولى نوع سؤال فرق مى‏كند.
آيا غير مؤمن در برزخ لقاء حق را درك مى‏كنند و فرجى هم نصيبشان مى‏شود؟
 ج: با رفتن حُجب و ديدن ملكوت آن عالم، بالنسبه به آنان قسمى از لقاء برايشان حاصل و حتّى فرجى هم مى‏شود.
آيا علوم در برزخ ثمراتى دارند؟
 ج: ثمره علوم در برزخ ظاهر مى‏شوند، ولى خود علم در آنجا، به اين صورت دنيايى كه همراه احتياط و اشكال و ظاهراً و امثال اينهاست نمى‏باشد؛ آنجا ملكوت است و جاى اينها نمى‏باشد.
عمر آدم ابوالبشر در كتاب‏هاى تاريخى قريب هشت هزار سال تخمين زده شده،اما كشف جمجمه‏هاى انسان‏ها را به قريب سه ميليون سال تخمين مى‏زنند، كدام صحيح است.
 ج: از حضرت اميرالمؤمنين (‏عليه السلام) سؤال كردند: قبل از آدم كى بود؟ فرمود: آدم لَقَد خَلَقَ اللَّه اَلف عالَم و اَلف آدَم و اَنتَ فى آخَرِ تِلكَ العَوالِم و اُولئِكَ الآدَميّين. 
 خدا عوالم و انسان‏هاى زيادى خلق كرده كه اين آدم فعلى در آخرين عوالم است.
ممكن است برزخ و قيامت آنان تمام شده باشد؟
 ج: بلى ممكن است و اينكه امامان هم از عوالم متعدد آمده باشند و برزخ و قيامت آن آدم‏ها هم تمام شده باشد.

منبع: http://erfanekeshmiri.ir/pages/akhlagh

موضوع سایت رویش: