انديشه تفاهم انسانی

نویسندگان:  ذكاوتی قراگوزلو علی
 
 * دانشگاه تربيت معلم
 
چکیده: 

زمينه: نگاه اين مقاله به تفاهم انسانی، نگاه جامعه شناسانه و مربيانه است. تفاهم انسانی فرآيندی پايان ناپذير است كه با پرهيز از انواع خشونت آغاز می شود. روشن ترين طريق بررسی خشونت زدايی، نهادن آن در منظر و مجلای كنش اختياری و عقلانی و اختياری آدمی يعني عمل اخلاقی و هموارترين طريق تضمين آن، پرداختن به تفاهم انسانی است. اين انديشه سرشار از پيام تربيتی مهم است. تفاهم انسانی پيش نياز عمل اخلاقی است.
روش كار: با طبقه بندی خشونت زدايی و تعريف های آن، جايگاه دل و عقل، سرمشق ها (پارادايم ها) و مفروضات خشونت زدايی، نهضت های خشونت زدا، مطالعات خشونت زدا، مسووليت و اخلاق جهانی و مطالعات فرهنگی راه برای مداخله و بهسازی در اين زمينه باز می شود. تفاهم انسانی مفاهيمی از خشونت زدايی ارايه می كند كه در تجزيه و تحليل اعتماد و تفاهم انسانی سودمند است و جنبه های تربيتی درخشانی دارد. تفاهم انسانی همانند اخلاق و سلامت، هم عناصر شناختی و هم عناصر ارزشی و عاطفی دارد. خشونت زدايی شامل شناخت خشونت، ابزار اعمال خشونت و گرايش های خشونت گرا است.
نتيجه گيری: با اين مفروض كه تعارض و تفاوت، امری واقعی، ذاتی و غيرقابل حذف از حيات بشر است، در نتيجه خشونت زدايی هم بايد نامحدود تلقی شود.‌

 
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   بهار و تابستان 1387 , دوره  3 , شماره  2-1 ; از صفحه 15 تا صفحه 22 .
http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913870202

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 231.3 کیلوبیت [0 بار دانلود]225.83 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: