براى قلب خوب است
سبك و سنگينى غذا
فرمودند: وقتى كه انسان طبق دعوت براى صرف ناهار و يا شام به منزل كسى مىرود اگر غذا را از روى محبت پخته باشند، اشتها را برمىانگيزد و هيچ سنگينى ندارد ولى اگر با بىميلى و كراهت آن را پخته و آماده كرده باشند، اگر گرسنه باشيد رغبتى در خوردن آن غذا نمىبينيد. اگر شرم حضور مانع نبود نمىخورديد، چه آن كه فوراً آثار آن را در روح و بدن احساس مىنماييد.
براى قلب خوب است
گاهى كه افراد وارد منزل مىشدند، سيب درختى كه همسرشان پوست كرده بودند و آماده خوردن بود را به واردين تعارف مىكرد و اين جمله را بارها مىفرمود: «سيب بخوريد كه براى قلب نافع است.
در خواص سيب گفتهاند: مقوّى دل، تقويت كننده فكر و پاك كننده معده است.
اميرالمؤمنينعليه السلام فرمود: «خوردن سيب معده را پاك مىكند.
حضرت موسى بن جعفرعليه السلام فرمود: «سه چيز ضررى به كسى نمىرساند: انگور رازقى، نىشكر، سيب لبنانى.
در روايات معتبره آمده است: «اگر مردم بدانند كه چه منفعتها در سيب هست هر آينه بيماران خود را دوا نكنند مگر به سيب.
يك نفر از اهل علم پرسيد: در ايام تبليغ ماه مبارك رمضان و محرم كه به اطراف مىرويم آثار اطعمه و اشربه و نفوس برايمان مشهود مىگردد كه تنزّل مىآورد، بعضى مىگويند در ما تأثير نمىكند، نظر شما چيست؟
ج: غذاهاى گوناگون و نفوس مختلف در روح انسان اثر سوء مىگذارد و درست هم همين است. آن دسته، چيزى ندارند كه تغيير حال و تنزّل را درك كنند و در جايى فرمودند به مكروهى (مثلاً از گوشت گاو تعريف نشده به خوردن آن) بعضى حالات از بين مىرود. دورى از اطعمه و اغذيه لذيذ براى تهذيب نفس بهتر است.
علت اين كه در اكثر ميوهها شيرينى و كيفيت از بين رفته است، چيست؟
ج: چون صدق رفته، بركت را هم برده است.
عدهاى خيلى مقيد به رعايت اغذيه مانند چاى كم رنگ خوردن و نظير اينها هستند. آيا در قدرت روح و انسانيت تأثير دارد؟
ج: با آمدن مرگ مقدّر، همه رعايتهاى جسمانى پايان مىپذيرد. عمدهاش رعايت اغذيه روحانى است كه پايان ندارد و تأثير آن هميشگى است.
كسى جايى امام جماعت مىشود و اهل آن جا او را دعوت براى اطعام مىكنند و نوعاً افراد حساب و كتابى با حق ندارند (خمس نمىدهند)، اصلاً نرود يا به خاطر جذب و ترويج دين دعوت را بپذيرد؟
ج: به دعوت مؤمنين برود.
ارتداد
ارتداد اهل سلوك آثارى هم دارد؟
ج: ارتداد براى كسى است كه اين راه را رفته و بعد برگشته است «آمَنُوا ثُمَّ ارتَدُّوا». چنين اشخاصى چوب (الهى) مىخورند و حدى (در معنا) همانند شمشير دارند.
استغفار
آنهايى كه گذشته خوبى نداشتند و حال مىخواهند خوب شوند، چه كار كنند؟
ج: استغفار و ذكر يونسيه بگويند و عزم بر عدم عود به كارها و صفات ناپسند گذشته كنند.
عدد استغفار براى مبتدين راه عرفان چه عدد است؟
ج: هزار و يك مرتبه.
در ايام تعطيلات تابستان حوزه چه ذكرى بگوئيم؟
ج: استغفار 30000 مرتبه (هر روز) به اندازه وقت، مثلاً روزى 3000 مرتبه كه براى اداء قرض هم خوبست.