براى قلب خوب است

سبك و سنگينى غذا
فرمودند: وقتى كه انسان طبق دعوت براى صرف ناهار و يا شام به منزل كسى مى‏رود اگر غذا را از روى محبت پخته باشند، اشتها را برمى‏انگيزد و هيچ سنگينى ندارد ولى اگر با بى‏ميلى و كراهت آن را پخته و آماده كرده باشند، اگر گرسنه باشيد رغبتى در خوردن آن غذا نمى‏بينيد. اگر شرم حضور مانع نبود نمى‏خورديد، چه آن كه فوراً آثار آن را در روح و بدن احساس مى‏نماييد.
 
 براى قلب خوب است
گاهى كه افراد وارد منزل مى‏شدند، سيب درختى كه همسرشان پوست كرده بودند و آماده خوردن بود را به واردين تعارف مى‏كرد و اين جمله را بارها مى‏فرمود: «سيب بخوريد كه براى قلب نافع است.
 در خواص سيب گفته‏اند: مقوّى دل، تقويت كننده فكر و پاك كننده معده است.
 اميرالمؤمنين‏عليه السلام فرمود: «خوردن سيب معده را پاك مى‏كند.
 حضرت موسى بن جعفرعليه السلام فرمود: «سه چيز ضررى به كسى نمى‏رساند: انگور رازقى، نى‏شكر، سيب لبنانى.
 در روايات معتبره آمده است: «اگر مردم بدانند كه چه منفعت‏ها در سيب هست هر آينه بيماران خود را دوا نكنند مگر به سيب.
 
يك نفر از اهل علم پرسيد: در ايام تبليغ ماه مبارك رمضان و محرم كه به اطراف مى‏رويم آثار اطعمه و اشربه و نفوس برايمان مشهود مى‏گردد كه تنزّل مى‏آورد، بعضى مى‏گويند در ما تأثير نمى‏كند، نظر شما چيست؟
 ج: غذاهاى گوناگون و نفوس مختلف در روح انسان اثر سوء مى‏گذارد و درست هم همين است. آن دسته، چيزى ندارند كه تغيير حال و تنزّل را درك كنند و در جايى فرمودند به مكروهى (مثلاً از گوشت گاو تعريف نشده به خوردن آن) بعضى حالات از بين مى‏رود. دورى از اطعمه و اغذيه لذيذ براى تهذيب نفس بهتر است.
 
علت اين كه در اكثر ميوه‏ها شيرينى و كيفيت از بين رفته است، چيست؟
 ج: چون صدق رفته، بركت را هم برده است.
 
عده‏اى خيلى مقيد به رعايت اغذيه مانند چاى كم رنگ خوردن و نظير اينها هستند. آيا در قدرت روح و انسانيت تأثير دارد؟
 ج: با آمدن مرگ مقدّر، همه رعايت‏هاى جسمانى پايان مى‏پذيرد. عمده‏اش رعايت اغذيه روحانى است كه پايان ندارد و تأثير آن هميشگى است.
 
كسى جايى امام جماعت مى‏شود و اهل آن جا او را دعوت براى اطعام مى‏كنند و نوعاً افراد حساب و كتابى با حق ندارند (خمس نمى‏دهند)، اصلاً نرود يا به خاطر جذب و ترويج دين دعوت را بپذيرد؟
 ج: به دعوت مؤمنين برود. 
 ارتداد
ارتداد اهل سلوك آثارى هم دارد؟
 ج: ارتداد براى كسى است كه اين راه را رفته و بعد برگشته است «آمَنُوا ثُمَّ ارتَدُّوا». چنين اشخاصى چوب (الهى) مى‏خورند و حدى (در معنا) همانند شمشير دارند.
 
 استغفار
آنهايى كه گذشته خوبى نداشتند و حال مى‏خواهند خوب شوند، چه كار كنند؟
 ج: استغفار و ذكر يونسيه بگويند و عزم بر عدم عود به كارها و صفات ناپسند گذشته كنند.
 
عدد استغفار براى مبتدين راه عرفان چه عدد است؟
 ج: هزار و يك مرتبه.
 
در ايام تعطيلات تابستان حوزه چه ذكرى بگوئيم؟
 ج: استغفار 30000 مرتبه (هر روز) به اندازه وقت، مثلاً روزى 3000 مرتبه كه براى اداء قرض هم خوبست.

موضوع سایت رویش: