بیا سراغ خودم (شهید دستغیب)

شهید دستغیب می‌فرماید: 
«اگر این جریان در روح من و تو بیاید، چنین اثری در عالم دارد. ای جوان! اگر گناه برایت پیش آمد، از طرفی فشار شهوت و از طرف دیگر سقوط از آدمیت و هلاك در جهنم، ای جوانی كه می‌ترسی، می‌لرزی، می‌بینی یكجا فشار شهوت، یك جا راه جهنم. بگو یا الله! و پناه به خدا ببر، اگر در آن حال اشكت ریخت، قیمتی می‌شود. اگر در آن حال بیچارگی فشار گناه یكدفعه داد بزنی به حال زار خودت، دردت دوا می‌شود ولی اگر زورش به خودش نرسید، می‌شود عمر سعد. این بدبخت با اینكه می‌دانست كشتن حسین (علیه السلام) به جهنم رفتن است، ولی زورش به خودش نرسید. این بدبخت یك بار الله و خدایا تو به دادم برس نگفت، از دست نفسم به تو پناه می‌برم، نگفت و ... دعای حزین بعد از نماز شب خیلی خوب است خدا همه را موفق بدارد. آخرهای مفاتیح است. خدایا! به دادم برس، خدایا! سگ نفس به من حمله می‌كند و می‌خواهد مرا به گناه بكشاند. اگر این حال در آدمی پیدا گردد، خدا هم یار و یاورش می‌شود و نخواهد گذاشت به گناه آلوده گردد».
ایشان می‌فرمایند:

«پرهیز از گناه هم خیلی لازم است. ماه رمضان روزه بگیر، غیبت نكن، تهمت نزن، نگاه به نامحرم نكن، اسراف در خوراك نكن، ورع داشته باش، یعنی خودداری از گناه، با داروئی كه از طب الهی در روزه‌های رمضان است، علاجت می‌كند، روحانی می‌شوی، سالم می‌شوی، آنگاه لذت ذكر خدا را در می‌یابی، آن وقت یا من ذكره شرف الذاكرین و لذت دعای ابوحمزه را می‌فهمی، خودت را می‌شناسی، كم‌كم می‌فهمی كه عجب! من خیلی بی‌ادبم. آن قدر خدای كریم راهنمائی‌ام كرد، راه را نشانم داد، در بیچارگی‌ام گفت بیا در خانه من تا من خودم یاریت كنم، تا شیطان خواست تو را به معامله حرام وارد كند، زود استغاثه كن تا دستت را بگیرم. در هر طرحی همین طور، مثل یوسف تا گفت یا الله! خدا دلش را قوی داشت، حاكمش كرد بر هوای نفسش. آی زن و مرد مسلمان! گناه اگر پیش آمد بیا به لطف ما بچسب. بگو یا الله! یا معین! چه گناهانی كه پیش آمد و ما استغاثه نكردیم، بی‌ادبی كردیم. حالا باید چه كار كرد؟ باید سحرها دست گدائی دراز كرد الهی! خیلی بی‌ادبی‌ها كردم، خلاف وظیفه بندگی انجام دادم. بنده باید در حد درماندگی به مولای خویش استغاثه كند. الی من یذهب العبد لا الی مولا. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بعد از هر نمازی، دست‌هایتان را به دعا بلند كنید. موقع اجابت دعاست، توبه كنید.» خداوند سه معامله با انسان‌ها می‌فرماید. اگر با او مشغول مناجات شدند، به آنها پاسخ می‌دهد، اگر او را خواندند لبیك می‌گوید، اگر حاجت خواستند مستجاب می‌فرماید. فخففوا عنها بطول سجودكم. هر چه سجده را بیشتر طول بدهی، بارت سبك‌تر می‌شود. اگر گریان هم باشی، دیگر بهتر. هیچ حالتی مقرب‌تر از سجده نیست. 
از حضرت صادق (علیه السلام) سئوال كردند: «آیا در حال ركوع و سجود دعا بخوانیم؟ حضرت فرمودند: نزدیك‌ترین حالات عبد به پروردگارش وقتی است كه در سجده گریان است». این شهید بزرگوار و معلم اخلاق به عنوان واسطه الهی دست ما را گرفته و با خدای و مولای خویش آشتی می‌دهد، آن هم مولایی كه می‌فرماید ای بنده من! اگر شوق مرا نسبت به خود می‌دانستی، از شوق قالب تهی می‌كردی. زندگی چنین انسان وارسته‌ای همیشه دعا و نیایش و استغاثه به درگاه حق است. 
روحش شاد راهش مستدام. 

 

منبع: ماهنامه شاهد یاران53_54

http://rasekhoon.net/article/show/191372/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%8A-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%8A-%D9%87%D8%A7/

موضوع سایت رویش: