تحلیلی براصول اخلاقی در فرایند پژوهش های علوم تربیتی

عنوان نشریه: 
اخلاق :   تابستان 1394 , دوره  5 , شماره  18 (پیاپی 40) ; از صفحه 67 تا صفحه 94

نویسندگان: 
افشاری بهرام*, اسحاقیان زهرا, بختیارنصرآبادی حسنعلی
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
چکیده: 
امروزه اهمیت پژوهش آن قدر اساسی و حیاتی است که آن را موتور محرک ملت ها می دانند. این مهم عناصری دارد که بی تردید اخلاق از مهمترین آن ها است. با عنایت به اینکه اخلاق، به ویژه در پژوهش های علوم تربیتی، بسیار مهم است، محقق بر آن است تا اصول و ضوابطی را ارائه دهد که پژوهشگران به درستی آن باور دارند و باید در قالب قانون و دستورالعمل در امور تحقیقی به کار ببرند. بنابراین با تکیه بر روش کیفی و با استفاده از روش مرور، اسناد و مدارک مربوط به موضوع موردمطالعه، بررسی می شود. در این مطالعه ضمن تبیین چیستی اخلاق در پژوهش های علوم تربیتی، به ملاحظات و معیارهای اخلاقی در پژوهش در سه بخش، معیارهای اخلاقی قبل از ورود به پژوهش، معیارهای اخلاقی حین انجام پژوهش و در نهایت معیارهای اخلاقی بعد از جمع آوری داده و پس از پژوهش پرداخته می شود. در پایان محقق با ارائه مولفه هایی برای اثربخشی و فرهنگ سازی کاربرد معیارهای اخلاقی در پژوهشگران، پیشنهادهای کاربردی در این زمینه را مطرح می نماید.

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=250842
 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 548.4 کیلوبیت [4 بار دانلود]535.55 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: