رابطه نهادينه سازی فرهنگ اخلاقی با کيفيت زندگی کاری

نویسندگان:  زارعی ‌متین حسن, غریبی یامچی حمیده*, نیك مرام سحر, جهانی حوریه
 
 * گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، پردیس دانشگاه تهران، قم
 
چکیده: 

زمینه: فرهنگ اخلاقی و كیفیت زندگی كاری دو عامل در هم تنیده محیط كار سازمانها هستند. اصول اخلاقی آگاهی ما را در فعالیتهایمان ارتقا داده و همچنین می توانند هوشیاری ما را درباره تعهدات دوجانبه مان نسبت به جامعه افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی رابطه میان انواع متفاوت نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی و کیفیت زندگی کاری و جلب توجه مدیران سازمانها به این موضوع است، بنابراین در این تحقیق تلاش می شود تا رابطه شکلهای صریح و ضمنی نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی بر کیفیت زندگی کاری در مدیریت سازمان بهداشت استان قم مورد بررسی قرار گیرد.
روش کار: برای این منظور از روش توصیفی- همبستگی استفاده و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. ضمن اینکه داده ها از جامعه کارکنان مدیریت سازمان بهداشت استان قم به دست آمده که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته ها: بر اساس نتایج، نشان داده شد که بین مولفه های نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی و کیفیت زندگی کاری همبستگی معنی داری وجود دارد. همچنین، از میان مولفه های نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی، نهادینه سازی ضمنی بر کیفیت زندگی کاری تاثیر معنی داری نیز دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، مدیران سازمانها باید بر نهادینه سازی فرهنگ اخلاقی (شکل صریح و ضمنی)تاکید کرده و بویژه برای تقویت بعد ضمنی تلاش بیشتری مصروف دارند.

 منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   تابستان 1390 , دوره  6 , شماره  2 ; از صفحه 22 تا صفحه 29 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913900203

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 219.5 کیلوبیت [6 بار دانلود]214.32 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: