رابطه هوش اخلاقی با سرمايه اجتماعی
نویسندگان: عطاالهی طاهره*, ربیعی علی, امینی محمدتقی
* گروه رسانه و ارتباطات، دانشکده مدیریت رسانه و ارتباطات، دانشگاه پیام نور
چکیده:
زمینه: قضاوت افراد در مورد اخلاقی بودن و یا غیراخلاقی بودن کارها بر کمیت و کیفیت کار آنان و در نتیجه موفقیت سازمانی تاثیر قابل توجهی دارد. با توجه به وابسته بودن سرمایه اجتماعی به روابط بین افراد و تاثیر انکارناپذیر نقش هوش اخلاقی بر نحوه شکل گیری روابط بین فردی در این پژوهش رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در سازمان ها بررسی می شود.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
روش: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان داستگاه های اجرایی (637 نفر) تشکیل می دهند که 252 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه های هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی بود. برای آزمودن فرضیات از آزمون پیرسون و تحلیل مسیر و آزمون فریدمن استفاده گردید.
نتیجه گیری: یکی از عوامل تاثیرگذار بر سرمایه اجتماعی، هوش اخلاقی است و هوش اخلاقی بر تمام مولفه های سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است. براین اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و کارکنان سازمانی ارائه می گردد.
منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری : پاییز 1394 , دوره 10 , شماره 3 ; از صفحه 29 تا صفحه 40 .