مخالف عرفان

مخالف عرفان
سال‏هاى پيش بعضى اهل دانش مشهور و معروف در نجف وفات كردند. شرح احوال اينها را نوشتند؛ و در شرح احوال يكى از آنان متذكر شدند كه آن عالم شاگرد عرفانى مرحوم سيد على آقا قاضى بودند.!!
 وقتى اين مطلب را به جناب استاد رساندند، فرمودند: ايشان با مسلك عرفان مخالف بودند؛ خودم با او صحبت كردم؛ او تكيه بر شريعت صرف داشت، حتى بعضى را از سلوك به حوزه عرفان نهى مى‏كرد.!!
 
 امام زمان
استاد مى‏فرمودند: امام زمان‏(عليه السلام) پاك و طاهر است، بايد پاك شويد، طاهر شويد، تا با او سنخيت پيدا شود.
 تا انسان‏ها آماده پذيرش حضرت نشده باشند تا حضرت در دل آن‏ها ظهور نكرده باشد و قرين دل آنها نشده باشد ظهور خارجى براى انسان چيزى را عوض نخواهد كرد و پيدا كردن اين آمادگى همان انتظار فرجى است كه افضل شمرده مى‏شود.
 توسل كنيد به خود امام زمان‏ (عليه السلام)، خدا را به حق امام زمان‏عليه السلام قسم دهيد.
 
 احتياط در گذشتگان
ايشان نه تنها خود در اين مورد (ادعاى رؤيت امام زمان (‏عليه السلام)) ادعايى نداشتند بلكه به ندرت هم پيش مى‏آمد كه قضيه تشرف فردى را تأييد كنند حتى در مورد گذشتگان هم خيلى با احتياط صحبت مى‏كردند.
 ما چند بار خود شاهد بوديم در مورد كسانى كه مى‏آمدند و ادعاى رؤيت مى‏كردند ايشان ابتدا تأملى مى‏كردند و بعد مى‏فرمودند: اين مسائل را جدى نگيريد.
 
 ملاقات با امام زمان‏ (عليه السلام)
ايشان با اين موضوع كه شخصى حضرت را ببيند و ادعا كند مخالف بودند. از خود ايشان نيز كسى يك كلمه در اين مورد نشنيد، چرا كه عقيده‏شان اين بود كه امام زمان‏عليه السلام سرّ خداست و ملاقات آن بزرگوار هم باز سرّ خداست و اگر كسى مدعى اين قضيه بشود اين معناى سرّ بودن از بين خواهد رفت.
 
 داعيه‏اى نداشتند
درباره افرادى كه ادعاى رؤيت امام زمان را مى‏كردند و افرادى را دور خود جمع مى‏نمودند سؤال شد، فرمودند: اين طور مسائل (با اين سر و صدا) در عراق نبود، همه اينها دكان است.
 وقتى سؤال شد شما امام زمان را ديده‏ايد؛ با اين كه حال و خصوصيت صورت حضرت و بعضى جزئيات ديگر را گاهى بيان مى‏داشت در جواب سؤال مى‏گفت: خير.
 گر چه شواهد و فتوحات در اين باره گواهى مى‏دادند؛ ولى هيچ داعيه گفتن براى اين مطلب كه امام زمان را ديده‏ام نداشت.!!
 
 یا اباصالح المهدی
فقط چيزى كه در خاطرم مانده، اين است كه حضرت ولى عصرعليه السلام را زياد صدا مى‏كردند با عباراتى مثل «يا ابا صالح المهدى» اما جلسه‏اى باشد و ذكرى، اين طورى نبود.

منبع: http://erfanekeshmiri.ir/pages/solook

موضوع سایت رویش: