مخالف عرفان
مخالف عرفان
سالهاى پيش بعضى اهل دانش مشهور و معروف در نجف وفات كردند. شرح احوال اينها را نوشتند؛ و در شرح احوال يكى از آنان متذكر شدند كه آن عالم شاگرد عرفانى مرحوم سيد على آقا قاضى بودند.!!
وقتى اين مطلب را به جناب استاد رساندند، فرمودند: ايشان با مسلك عرفان مخالف بودند؛ خودم با او صحبت كردم؛ او تكيه بر شريعت صرف داشت، حتى بعضى را از سلوك به حوزه عرفان نهى مىكرد.!!
امام زمان
استاد مىفرمودند: امام زمان(عليه السلام) پاك و طاهر است، بايد پاك شويد، طاهر شويد، تا با او سنخيت پيدا شود.
تا انسانها آماده پذيرش حضرت نشده باشند تا حضرت در دل آنها ظهور نكرده باشد و قرين دل آنها نشده باشد ظهور خارجى براى انسان چيزى را عوض نخواهد كرد و پيدا كردن اين آمادگى همان انتظار فرجى است كه افضل شمرده مىشود.
توسل كنيد به خود امام زمان (عليه السلام)، خدا را به حق امام زمانعليه السلام قسم دهيد.
احتياط در گذشتگان
ايشان نه تنها خود در اين مورد (ادعاى رؤيت امام زمان (عليه السلام)) ادعايى نداشتند بلكه به ندرت هم پيش مىآمد كه قضيه تشرف فردى را تأييد كنند حتى در مورد گذشتگان هم خيلى با احتياط صحبت مىكردند.
ما چند بار خود شاهد بوديم در مورد كسانى كه مىآمدند و ادعاى رؤيت مىكردند ايشان ابتدا تأملى مىكردند و بعد مىفرمودند: اين مسائل را جدى نگيريد.
ملاقات با امام زمان (عليه السلام)
ايشان با اين موضوع كه شخصى حضرت را ببيند و ادعا كند مخالف بودند. از خود ايشان نيز كسى يك كلمه در اين مورد نشنيد، چرا كه عقيدهشان اين بود كه امام زمانعليه السلام سرّ خداست و ملاقات آن بزرگوار هم باز سرّ خداست و اگر كسى مدعى اين قضيه بشود اين معناى سرّ بودن از بين خواهد رفت.
داعيهاى نداشتند
درباره افرادى كه ادعاى رؤيت امام زمان را مىكردند و افرادى را دور خود جمع مىنمودند سؤال شد، فرمودند: اين طور مسائل (با اين سر و صدا) در عراق نبود، همه اينها دكان است.
وقتى سؤال شد شما امام زمان را ديدهايد؛ با اين كه حال و خصوصيت صورت حضرت و بعضى جزئيات ديگر را گاهى بيان مىداشت در جواب سؤال مىگفت: خير.
گر چه شواهد و فتوحات در اين باره گواهى مىدادند؛ ولى هيچ داعيه گفتن براى اين مطلب كه امام زمان را ديدهام نداشت.!!
یا اباصالح المهدی
فقط چيزى كه در خاطرم مانده، اين است كه حضرت ولى عصرعليه السلام را زياد صدا مىكردند با عباراتى مثل «يا ابا صالح المهدى» اما جلسهاى باشد و ذكرى، اين طورى نبود.