مدگرايی از نظر اسلام

رابطه ی بين مد و مدگرايی با اخلاق در دين اسلام چگونه بحث می شود؟

يكی از پديده های رايج اجتماعی معاصر مسأله مد و مُد‌گرايی است. شايد كمتر خانواده‌ای باشد كه با اين پديده درگير نباشد. در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می شود و مشخصاً به پرسش‌های زير پاسخ مبسوط داده می شود.
1. مُد چيست؟
2. منشاء پيدايش مُد چيست؟
3. حكم ارزشی مُد و مد گرايی چيست؟
4. نقش فخر و فخر فروشی در مدگرای افراطی چيست؟
5. راه‌های در مان مدگرايی افراطی چيست؟

* تعريف مد و مدگرايی

تعاريف گوناگونی برای مد و مد گرايی ارائه شده است. مانند:
1. مدها الگوهای فرهنگي‌ای هستند كه توسط بخشی از جامعه، پذيرفته می شوند و دارای يك دوره‏ زمانی نسبتاً كوتاه‌اند، سپس فراموش می شوند.
2. مدگرايی آن است كه فرد، سبك لباس پوشيدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم كند و به محض آن كه الگوی جديدی در جامعه رواج يافت، از آن يكی پيروی نمايد.
3. مد رايج شدن شيوه‌ای از زينت در ابعاد مختلف زندگی است. مانند طرز لباس پوشيدن، طرز آرايش، طرز چيدمان دكور خانه، شيوه نما سازی ساختمان و مدل ماشين.
با اندكی دقت پی می بريم كه مد به جنبه زينت و تجمّل زندگی يا به عبارت ديگر به جنبه زيباشناختی زندگی انسان مربوط می شود. برای مثال لباس كاركردهای گوناگون دارد از جمله حفظ از سرما و گرما و ... كه يكی از آنها جنبه زينت بودن آن است. مد دقيقاً به اين بُعد مربوط می شود. يا نما سازی برای ساختمان جنبه حفاظتی هم دارد، امّا مد به جنبه زيباشناختی آن مربوط می شود.

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 27.8 کیلوبیت [30 بار دانلود]27.18 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: