مقايسه دو عينك

دو عینک
 مرحوم آية اللّه بهجت از آية اللّه كشميرى نقل كرده كه مى‏گفت:«پدرم آقا سيد محمد على نقل مى‏كرد كه همراه پدرش آقا سيد حسن با آية اللّه ميرزا محمد تقى شيرازى در صحن كربلا نشسته بودند. قريب نيم ساعت پدر پدرم مى‏گفت: عينك من از عينك شما بهتر است و ميرزا محمد تقى هم مى‏فرمود: عينك من بهتر است و هر كدام امتيازاتى براى عينك خود ذكر مى‏كردند. به پدرم گفتم: «شما دو عالم و مرجع نيم ساعت درباره عينك صحبت كرديد و وقت خود را بى‏فايده هدر نموديد؟!»
 پدرم گفت: «مى‏خواستم ميرزا محمد تقى را امتحان كنم و ببينم آيا رياست حال او را تغيير داده يا نه، ديدم هيچ تغييرى نكرده و همان ميرزاى (قبل از مرجعيت) مى‏باشد».
 

- ايشان به اسماء اللّه به طور انحصارى تسلّطى داشتند كه در كمتر كسى ديده مى‏شود. اسماء الحسنى دارو هستند و مردم بيمار. اين كه ايشان كدام دارو را براى كدام بيمار استفاده كند اين را از روى شهود مى‏گفتند.
 

- آيت اللّه كشميرى اين تجربه را داشتند كه در باب بعضى آيات قرآنى، بعضى از اسماء اللّه و شرايطش را دقيق مى‏دانستند. ايشان جامع بودند؛ نسبت به اين راه اطلاعاتش وسيع بود، مى‏دانستند چه ذكرى را در چه موقعى به چه كسى و با چه شرايطى بگويند.
 
اراده

از آن جايى كه جنود جهل و نفس اماره در حال مبارزه با جنود عقل هستند و بيشتر غالب مى‏شوند، در راستاى سير و سلوك سبب ضعف عزم سالك مى‏شوند.
 آنانى كه از ضعف اراده‏شان به استاد عرضه مى‏داشتند، ايشان يكى «اللّه الصمد» را به عددى خاص با بازگويى آثار جانبى آن بيان مى‏داشت و چهار آيه آخر سوره حشر را با عددى خاص به اضافه سوره حشر را به سبك خاص دستور مى‏داد.
 

مرد افکن
به همه، اسماء الله مى‏داد؛ به ظرفيت آن شخص نگاه مى‏كرد و به تناسب و نياز ذكر مى‏دادند و تأكيد مى‏كردند بايد به تعداد معين گفته شود. ذكرهاى او مرد افكن بود.
 در دعاى شعبانيه وارد شده است «اَلحقنى بنُور عزّكَ الابهَج» خدايا مرا به نور ابهج و سرورآور، ملحق كن. آيا اين نور ممتاز از ديگر نورهاى الهى است؟
 ج: هر اسمى و صفتى يك نور مختص دارد كه در تجلى به آن ظاهر مى‏شود، يك جا نور مبين، يك جا نور ابهج، كه بستگى به قابليت شخص دارد.

منبع: http://erfanekeshmiri.ir/pages/solook

موضوع سایت رویش: