وصیت نامه عرفانی آیت الله العظمی مرعشی نجفی اعلی الله مقامه

 *سفارش می کنم اورا (فرزند ارشد ایشان جناب حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی) به دوری جستن از بی کاری و بطالت و صرف عمر عزیز در چیزهایی که نفعی ندارد . روایت شده است که : «ان الله تعالی شانه یبغض الشباب الفارغ  = خداوند تعالی , جوان بی کار را دشمن می دارد »

*و سفارش می کنم به اینکه کیسه ای که درآن خاک مرقد ائمه طاهرین (علیهم السلام) و اولاد آنان و قبور اصحاب و بزرگان را جمع آوری کرده ام , برای تیمن و تبرک با من دفن نمائید و مقداری از آن را هم زیر صورت و قدری محاذی صورت بریزند  .

*و سفارش می کنم او را به اینکه لباس سیاهی که در ماه های محرم و صفر می پوشیدم , با من دفن شود.

*و سفارش می کنم به سجاده ای که هفتاد سال بر آن نماز شب به جا آورده ام , با من دفن شود .

*و سفارش می کنم او را به تسبیحی از تربت امام حسین (علیه السلام) که با آن در سحرها به عدد آن استغفار کرده ام , با من دفن شود .

*و سفارش می کنم به دستمالی که اشکهای زیادی در رثای جدم حسین مظلوم و اهل بیت مکرم او ریخته و صورت خود را با آن پاک می کردم , بر روی سینه در کفنم بگذارند .

*و سفارش می کنم او را که پیوسته با طهارت و وضو باشد , چه آن خود سبب نور باطن و برطرف کننده آلام و اندوه ها است.

*و سفارشش می کنم که جنازه مرا رو به روی مرقد مطهر بی بی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) قرار داده , و در این حال یک سر عمامه ام را ضریح و سر دیگر را به تابوت بسته , به عنوان دخیل , و در این هنگام مصیبت و داع مولای من حسین مظلوم با اهل بیت طاهرینش را بخوانند .

*و سفارش می کنم او را که جنازه مرا در حسینیه ای که برای عزای جدم تاسیس کرده ام قرار داده و همین عمل بستن عمامه را را تکرار کنند . بدین ترتیب که یک سرآن را به منبر سید الشهداء (علیه السلام) و سر دیگر با به تابوت بسته و همان گونه مصیبت وداع را بخوانند .

 

*و سفارش می کنم او را که دامن همت به کمر زده و با اراده تمام و آهنین آماده ترویج دین حنیف و دفاع از مذهب حقه اثنی عشری باشد , چه این مذهب غریب است و با فریاد بلند آوا سر می دهد : آیا کمک کننده ای هست که دفاع از من کند ؟ و نمی بینیم کسی لبیک گفته و ناله او را پاسخ دهد مگر عده کمی که پروردگار کوششهای آنان را سپاسگذاری کند .

 

*و سفارش می کنم به کم کردن معاشرت و همنشینی , زیرا معاشرت در این زمان هم منع دارد و هم خطر , و کم انجمنی است که خالی از بهتان و غیبت در حق مومنین و عیب جویی و تحقیر و ضایع کردن حقوق و برداری آنان باشد .

 

*و سفارش می کنم او را بر صله رحم زیرا آن از نیرومند ترین اسباب توفیق و برکت در عمر و زیادی روزی است.

*و سفارش می کنم او را به مداومت این دعا پس از ذکر رکوع خصوصا در رکعت آخر :

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ترحم علی عجزنا و اغثنا بحقهم»

 

«پروردگارا ! بر محمد و خاندانش درود فرست و ترحم بر عجز ما کن , و به حق آنان پناهمان بده و به دادمان برس»

 

*و سفارش می کنم کوشش کند که بدن من در همین کتابخانه دفن شود , حتی اگر در بیرون شهر قم اجل من فرا رسد .

 

فرزند حضرت آیت الله مرعشی می فرمایند : اینجانب انگیزه سفارش دفن در کتابخانه را از ایشان سوال کردم که چنین بیان داشتند : «حقیر با آنکه محل دفن مناسبی در حرم مطهر بی بی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برایم از سالیان قبل در نظر گرفته شده , لکن میل دارم در کنار کتابخانه عمومی زیر پای افرادی دفن شوم که به دنبال مطالعه علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله) به این کتابخانه می آیند »

*سفارش می کنم به اندیشیدن در کتاب خدا و پند گرفتن از آن.

*وبه زیارت اهل گورستان و قبور و اندیشیدن در اینکه آنان دیروز چه کسانی بوده و امروز چه شدند، و چگونه بودند؟پس چگونه گردیدند و کجا بودند ، و امروز کجا هستند؟

 *و نیز کم کردن معاشرت و همنشینی ، زیرا معاشرت در این زمان هم منع دارد و هم خطر ، و کم انجمنی است که خالی از بهتان و غیبت در حق مؤمنین و عیب جویی و تحقیر و ضایع کردن حقوق و برادری آنان باشد.

*سفارش می کنم به زهد و بی اعتنایی به شئون دنیا؛ و راه و روش ورع و پرهیزگاری و احتیاط.

*سفارش می کنم به مداومت قرائت زیارت جامعه کبیره ، اگر چه در هفته یکبار باشد.

*سفارش می کنم به خواندن سوره یس بعد از نماز صبح هر روز یک مرتبه ، و نیز به خواندن سوره نبأ بعد از نماز ظهر ، و به خواندن سوره عصر بعد از نماز عصر و به خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب و به خواندن سوره الملک بعد از نماز عشاء و تأکید می کنم بر آنچه یادآور شدم ، زیرا من شخصآ روایت می کنم این روش را از استادان بزرگوار خود و بارها تجربه کرده ام.

*سفارش می کنم به مداومت تسبیحات جده ما ، زهرای بتول ، که روحم فدایش باد.

*سفارش اکید دارم به نماز شب و استغفار در سحرها.

*سفارش می کنم به نیکی کردن در حق فقرا و سادات و طلاب علوم دینی.

*سفارش می کنم به شکیبایی در مصیبتهای روزگار ، خصوصا در میدان تیر حسودان ، پس بنگر به آنچه با پدر مظلوم و غریب تو کردند.

*سفارش می کنم به اشتغال و کوشش در فراگرفتن علوم شرعی.      

*و سفارش می کنم به سجاده ای که هفتاد سال برآن نماز شب بجا آوردم، با من دفن شود.

موضوع سایت رویش: