اخلاق سازمانی با تاکيد بر منشور اخلاقی
نویسندگان: صالح نیا منیره*, اله توكلی زینب
* گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:
زمینه: پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان كارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسوولانه در محیط های كاری، توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق كار و مدیریت اخلاق معطوف ساخته است؛ در این راستا بسیاری از سازمان ها به صورت رسمی اصول اخلاقی تعریف كرده اند و نظام های آموزشی برای این امر ایجاد شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت سازمان ها در ارتباط با تدوین و اجرای منشور اخلاقی است. در این خصوص، پس از بررسی جایگاه اخلاق در تعالی سازمان، به اهمیت منشور اخلاقی به عنوان راهکاری در پیاده سازی و اجرای اصول اخلاقی در سازمان پرداخته و نقش آن در عملکرد سازمان را مورد بررسی قرار می دهد. در پایان نیز با توجه به نتایج حاصل از بررسی نمونه ها، برخی دلایل ناموفق بودن منشور اخلاقی در سازمان ها مورد بررسی قرار می گیرد.
روش كار: پژوهش حاضر از نظر هدف، كاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می باشد. در این پژوهش 42 نمونه از شرکت های زیر نظر وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، از نظر تدوین و عملیاتی نمودن منشور اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: در بین نمونه شرکت های مورد ارزیابی تنها 47 درصد شرکت ها دارای منشور اخلاقی بوده اند. که از این میان نیز 85 درصد آنها در زمینه تدوین منشور موفق بوده اند. در زمینه اجرای منشور نیز 80 درصد از شركت های موفق در تدوین، تمام امتیاز مربوط به آموزش و عملیاتی کردن منشور اخلاقی را کسب نموده اند.
نتیجه گیری: نتایج آماری حاکی از آن است که با وجود تاکید بر اخلاق هنوز سازمان ها در این عرصه سرمایه گذاری چندانی ننموده اند، از طرفی تدوین منشور اخلاقی از سوی سازمان ها نیز الزاما تضمین كننده استقرار اخلاقیات در سازمان و اجرای منشور نیست.
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری : پاییز و زمستان 1388 , دوره 4 , شماره 4-3 ; از صفحه 66 تا صفحه 78 .