بهشت

آيا بهشت قيامت الان موجود است؟
 ج: آرى.
بهشت برزخى چه‏ طورى است؟
 ج: شباهتى به زندگى دنيا دارد، اينجا مُلكى و مادى است، آنجا اهل برزخ به حقايق ملكوتى متنعّم هستند. 
 
 بين‏ الحرمين

مى ‏فرمودند: «اين‏جا حرم حضرت اميرالمومنین (عليه السلام) است و آنجا حرم سيدالشهداء (عليه السلام)، اين مسير، بين ‏الحرمين و محترم است و نبايد ذكر دنيا اين‏جا بيايد.
 

بندگى خدا

ايشان اول توصيه به تقوا مى ‏كردند و مى ‏فرمودند: بندگى خدا را كنيد، ترك معصيت كنيد.
 
 فقط بندگى

من يك‏دفعه به ايشان گفتم آقا خوش به حال شما! خدا خيلى چيزها به شما داده. فرمودند: اين‏ها چيزى نيست! فقط بندگى برايش اصل بود.
 
 عدم گناه

مدتى كه با ايشان بودم يك خلاف شرع از او نديدم. اگر غيبتى مى ‏خواست بشود، خيلى عجيب مراقب بود، حواسش جمع بود. حرف لغو و بيهوده نمى ‏زد. كرامتى كه من از ايشان ديدم بالاتر از هر كرامت ديگر است كه به كسى حرف بدى نمى‏ گفت، تقوا و بندگى خدا برايش اصل بود.
 
 بغداد - لندن

بغداد پايتخت عراق است و شهر كاظمين كنار بغداد، كه در واقع رود بزرگ دجله اين دو را از هم جدا مى ‏كند. در بغداد، بى ‏حجابى و ديگر مسائل خراب و بد رايج بود.
 مى‏ فرمود: وقتى از پدرم براى رفتن به كاظمين (قبر دو امام كاظم (‏عليه السلام) و امام جواد (عليه السلام)) اذن مى‏ خواستم نمى ‏گذاشت. مى ‏گفتم: دو امام در آن‏جا مدفون است! مى‏ گفت: به ريش سفيد اميرالمؤمنين‏ (عليه السلام) اگر پايت به بغداد بيفتد تو را عاق مى ‏كنم؛ زيرا بغداد را شهرى بد مى ‏دانست.
 مى‏ فرمودند: حال چه شده كه بچه ‏هاى اهل دانش هى به لندن پايتخت انگلستان (كه از نظر آزادى افتضاح است) مى‏ روند.
 
 پيامبر

جمال حضرت يوسف (‏عليه السلام) آيا واقعاً فوق ‏العادگى داشت كه قرآن مى ‏فرمايد: قَطَّعنَ اَيدِيَهُنَّ دست‏هايشان را زنان مصر بريدند؟
 ج: حضرت آدم به اعلى صورت خلق شده بود، جمال يوسف يك جزء از جمال حضرت آدم است و لكن اگر زنان اهل مصر پيامبر ما محمّد (صلى الله عليه وآله) را مى ‏ديدند «قَطَّعنَ قَلبَهُنَّ» قلب‏ هايشان را مى ‏بريدند.
در «اَوَّلُ ما خَلَقَ اللَّه» عقل، لوح، قلم، نورى و امثال اينها آمده است. كدام اوّل است و تعدّد چيست؟
 ج: حقيقت «اوَّلُ ما خَلَقَ اللَّه» نور پيامبر (صلى الله عليه وآله) است كه در مراتب و شئون همراه او عقل و لوح و قلم هم آمده.
 در بعضى روايات وارد شده است كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمودند: «انا و كافِلُ اليَتيمِ كَهاتَين فِى الجَنَّه» من و كسى كه يتيمى را اطعام دهد در بهشت با هم يا در رديف هم هستيم. آيا واقعاً اين‏طور است؟
 ج: پيامبر يه مقام كلّ و فوق همه است، در يك جزء از هزاران جزء اين شخصى كه يتيمى را اطعام داده همراه پيامبر، آن هم در طول، نه در عرض مى‏ باشد، به خاطر عظمت و بزرگى عمل اطعام به بى ‏پدران، اين درجه داده مى ‏شود.
 

منبع: http://erfanekeshmiri.ir/pages/akhlagh

موضوع سایت رویش: