آيا گناه خودکشی بخشيده می شود؟

به طور قطع خودكشي يكي از برگترين گناهان كبيره است كه در آيات و روايات متعددي مورد سرزنش و مذمت قرار گرفته است و بر اساس رواياتي كه در اين باره وجود دارد اين گناه بخشيده نميشود.
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحيما، وَمَنْ يفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْليهِ نارا (1) يعني خودکشي نکنيد! خداوند نسبت به شما مهرباناست. و هر کس اين عمل را از روي تجاوز و ستم انجام دهد، به زودي او را در آتشي واردخواهيم کرد.
أبي ولاّد مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که فرمود:مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ في نارِ جَهَنَّمَ خالِدافيها (2) يعني هر کس عمدا خودکشي بکند، هميشه در آتش دوزخ خواهد بود.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:ميان انسانهاي پيش از شما، مردي جراحتي برداشت و از شدّت بي تابي کاردي برداشت و باآن دستش را قطع کرد و از شدّت خونريزي مُرد، پس خداوند فرمود: بنده ام، در گرفتن جان خود بر من پيشي گرفت... هر آينه بهشت را بر او حرام کردم(3)
همچنين رسول خدا صلي الله عليه و آله در حديث ديگري فرمود: مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَديدَةٍ فَحَديدَته في يده يجاءُ بِها في بَطْنِه في نارِ جَهَنَّمَ خالِدافيها مُخَلّدا أبدا، ومَنْ شَرِبَ سَمّا وَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَسَمُّهُ في يدِهِ يتَحَسّاهُ في نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فيها أبَدا، وَمَنَ تَرَدّي مِنْ جَبَلٍ،فَقَتَلَ نَفْسَهُ فهو يتردّي في نار جهنّم خالدا فيها مُخلّداأبَدا؛ (4) يعني کسي که بوسيله آهن خودکشي کند پس باآهن پاره اي بدست که قسمتي از آن به شکمش فرو رفته آورده مي شود، و وارد آتش جهنم مي گردد و در آن بطور أبد و هميشگي خواهد سوخت، و کسي که با خوردن سمّ خودکشي کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته مي شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسي که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت مي شود و در آن تا أبد خواهد ماند.
پينوشتها:
1-النساء/29-30
2- الفروع من الکافي، دارالکتب الاسلامي، ج7، ص45،و من لايحضره الفقيهه، ج3، ص571
3-الترغيب و الترهيب، ج3، ص301، ح4
4-صحيح مسلم جلد1ص72

 

http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D8%B4-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D9%8A