سوال
آثار سوء دنیوی و اخروی فحاشی را از دیدگاه اخلاق نام ببرید؟
پاسخ
بددهنی، هرزهگویی و بیان كلمات ركیك و ناسزاگویی، یكی از خصایص زشت افراد فاسد، عاجز، ناتوان و بیمنطق است.
افراد سفیه و بیخرد، در برخورد با مردم چون از منطق و كلام درستی برخوردار نیستند و از دادن جواب صحیح عاجز هستند، بیپروا دهان خود را باز میكنند و زبان خویش را حركت میدهند و با الفاظ ركیك، فحاشی میكنند.
سوال
من فردی بد دهن و فحّاش هستم چندین بار تصمیم به ترك فحّاشی گرفتهام، اما موفق نشدم و ناخواسته به سبب چیزهای بیارزش و كوچك دعوا و نفرین میكنم، با بیشتر افراد این گونه رفتار دارم، مرا راهنمایی كنید؟
پاسخ
پرسشگر گرامی همین كه متوجه شدهاید كه مرتكب این عمل میشوید و با مشاوره خواستهاید آن را كنار بگذارید قدم بسیار بزرگی برای حل این مشكل برداشتهاید. حال با توجه به این مطلب گامهای بعدی را برای برطرف كردن این عیب بردارید.
هدف خودسازی در یک کلام قرب و نزدیکی به خدای تبارک و تعالی است. تعبیراتی مانند به کمال رسیدن و به خدا رسیدن و به رنگ خدا درآمدن، خدایی شدن و حتی واژه ولایت در حقیقت به همین معنای قرب الی الله باز می گردد. برای پاسخ گویی به این سوال ابتدا مفهوم کلمات کلیدی هدف، خودسازی و قرب را توضیح می دهیم و سپس به توضیح هدف خودسازی خواهیم پرداخت.
معنای هدف:
پاسخ اجمالی
دیدگاه اخلاقی نیچه، به دلیل نقش محوری و بنیادینی که به مفهوم «قدرت» می دهد، به نام «قدرت گرایی» و «ارادۀ معطوف به قدرت» معروف شده است.
نیچه بر این باور است که برای تشخیص فضایل و رذایل اخلاقی باید دید که چه کاری موجب تقویت حس قدرت گرایی می شود و چه کاری موجب تضعیف این حس خواهد شد؛ کارهای نوع اول، فضیلت و کارهای نوع دوم، رذیلت به حساب می آیند. در این مکتب، کمال مساوی با توانایی، و نقص مساوی با عجز و ناتوانی است و حتی خوبی و بدی هم با همین مقیاس و معیار سنجیده می شود.
جواب سوالی كه مطرح نموده اید طولانی می باشد و نمی توان به همه ی موارد آن اشاره كرد ،اما به نكاتی چند در این مورد اشاره می نماییم:
برای آگاهی از روش علامه طباطبایی در تزكیه ی نفس به كتاب لب اللباب علامه طهرانی مراجعه نمایید. همچنین در مورد زمینه ی تهذیب نفس در المیزان می توان گفت علامه طباطبایی تعریفی از تزكیه نفس ارائه میدهد كه با تعریف دیگران تفاوت اساسی دارد؛ چراكه در آن، همه هدفها به یك هدف، كه آن رسیدن به خداوند متعال است، منتهی میشود.