اخلاق آكادميك در آموزش و پژوهش

نویسندگان:  فرهود داریوش*
 
 * دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی تهران
 
چکیده: 

زمینه: همه شاخه های علوم، در آغاز به صورت تجربه و مهارت بوده اندك و با پشتوانه چند هزار مقاله و صدها کتاب، به عنوان یک رشته از علوم، قانونمند و دانشگاهی شدند. باید به فکر بود که کلیه علوم، به ویژه دانشهای تجربی که شتاب پیشرفت فزاینده ای دارند، در یکصد سال آینده در چه جایگاهی خواهند بود؟
ملاحظات اخلاقی، می توانند به عنوان یک عامل بازدارنده بسیار موثر از کجروی و آسیب رسانی شاخه هایی از علوم که برخی از آنها شاید هنوز پا به عرصه نگذاشته اند، بکاهد. در ملاحظات اخلاق آکادمیک چارچوبهایی تعریف شده اند ولی هیچ کدام از این دستورالعملها کاربرد مطلق ندارند، بلکه آمیخته ای از آنها از سوی اهل علم پذیرفته شده اند.
نتیجه گیری: در این نوشتار، ارزشها و ضد ارزشها (آداب و آفات) در مناسبات دانشگاهی در قالب دو جدول (مجموعه نظرات مرتن و میتروف و دیگران)، ارایه شده اند که می توانند مقایسه، داوری و انتخاب رفتارهای مناسب و اخلاقی علمی را آسانتر نمایند.

 

منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز و زمستان 1389 , دوره  5 , شماره  4-3 ; از صفحه 1 تا صفحه 4 .
http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913890401

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 200.1 کیلوبیت [5 بار دانلود]195.38 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: