اخلاق حرفه ای اعضای هيات علمی و رابطه آن با کيفيت آموزش عالی

نویسندگان:  قنبری سيروس*, اردلان محمدرضا, بهشتی راد رقيه, سلطانزاده وحيد
 
 * گروه علوم تربيتی، دانشکده ادبيات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سينا همدان
 
چکیده: 

زمينه: برخوداری و رعايت استانداردهای اخلاق حرفه از سوی اعضای هيات علمی می تواند در کيفيت فرايند و برونداد سيستم نظام آموزش عالی موثر واقع شود، در نتيجه پژوهش حاضر با هدف بررسی ديدگاه دانشجويان نسبت به رعايت استانداردهای اخلاق حرفه ای اساتيد و رابطه آن با کيفيت نظام آموزش عالی انجام شده است.
روش: روش تحقيق توصيفی از نوع رابطه ای (همبستگی) است. جامعه آماری شامل کلّيه دانشجويان تحصيلات تکميلی دانشگاه بوعلی سينا همدان می باشد، 252 نفر از دانشجويان با استفاده از روش نمونه گيری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و کيفيت خدمات استفاده شد. داده های تحقيق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحليل شدند.
يافته ها: نتايج بررسي ديدگاه دانشجويان در خصوص رعايت استانداردهای اخلاق حرفه ای اساتيد در سطح به نسبت مطلوب ارزيابی شد ولی از نظر آنان بين وضعيت موجود و مطلوب رعايت استانداردهای اخلاق حرفه ای شکاف وجود دارد. نتايج الگويابی معادلات ساختاری نشان داد که: اثر مستقيم اخلاق حرفه ای بر تضمين کيفيت مثبت و معنی دار است.
نتيجه گيری: توجه به استانداردهای اخلاق حرفه ای اعضای هيات علمی می تواند يکي از راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمين کيفيت در نظام آموزش عالی باشد.


منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   تابستان 1394 , دوره  10 , شماره  2 ; از صفحه 40 تا صفحه 50 .


http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940205

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 236.2 کیلوبیت [10 بار دانلود]230.62 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: