اخلاق حرفه ای و رابطه آن با ويژگی های جمعيّت شناختی در کتابداران

نویسندگان:  زارع ملیحه*, افشار ابراهیم
 
 * گروه کتابداری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

زمینه: ماهیت حرفه كتابداری و اطلاع رسانی خدمت به كاربران است. هدف این پژوهش، شناسایی میزان آشنایی، تعهد و اختیار كتابداران كتابخانه های عمومی استان اصفهان به اصول اخلاق حرفه ای كتابداری است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش های پس رویدادی است. جامعه آماری، تمام کتابداران کتابخانه های عمومی استان اصفهان در سال 1391، که تعداد آنها در مجموع 276 نفر بوده است. به دلیل در دسترس بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و در نهایت 207 پرسشنامه برگردانده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی (درصد، میانگین و انحرف معیار) و استنباطی (آزمون های مقایسه میانگین ها، کروسکال والیس و U من ویتنی) بوده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، کتابداران با اصول اخلاقی آشنایی دارند و نسبت به آن متعهد هستند، اما حین انجام وظایف خویش این اصول را به کار نمی گیرند. میزان سابقه کار در آشنایی و تعهد افراد به اصول اخلاق حرفه ای موثر است، اما سابقه کار در به کاربستن اصول اخلاق حرفه ای تاثیر ندارد. قابل توجه است که جنسیت، سن و میزان تحصیلات در وضعیت اخلاق حرفه ای تاثیرگذار نیستند.
نتیجه گیری: در مجموع کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان در بیشتر مولفه های اخلاق حرفه ای، از آشنایی و تعهد خوبی برخوردار بوده اند، ولی در رابطه با به کاربست آن دسته از مولفه هایی که کمتر آنها را در حین انجام وظایف خویش به کار می گیرند، آموزش ها و بازرسی هایی سرزده از طرف مقامات مسوول ضروری می باشد.

 

منبع: نشریه:  اخلاق در علوم و فناوری :   زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 75 تا صفحه 84 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940409

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 211.7 کیلوبیت [2 بار دانلود]206.73 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: