اخلاق در فناوری اطلاعات و آسيب شناسی اخلاق ارتباطات

نویسندگان:  پورنقدی بهزاد*
 
 * دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان
 
چکیده: 

زمینه: با امكانات و گزینه های فراوانی كه رسانه های جدید در عصر اطلاعات در اختیار افراد جامعه قرار می دهند، كاربران دائما با محرك های جدید و انواع مختلف رفتارهای اجتماعی و اخلاقی آشنا می شوند. این فضا هویت نامشخص و پیوسته متحولی را می آفریند، و بیشترین تاثیر آن برای نسلی است كه در مقایسه با نسل قبل با محرك های فراوانی مواجه است. همچنین از طریق رسانه های نوین و فناوری اطلاعات، افراد جامعه خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان می كنند و این امكانی است كه جامعه فعالانه از آن استفاده می كند.
روش كار: با بررسی تعداد 80 نفر از كاربران عمومی فناوری اطلاعات و آسیب های اجتماعی، هنجارها و تهدیدهای اخلاقی شبكه جهانی و ابزارهای ارتباطی رایانه ای بر آنها، الگوی برای اخلاق كاربری ارایه شده است.
یافته ها: در این پژوهش مشخص گردید بیش از 85% كاربران در معرض آسیب های اخلاقی و ناهنجاری های فناوری اطلاعات قرار داردند كه سهم كودكان و نوجوانان در این نمونه گیری از سایرین بیشتر است.
نتیجه گیری: اخلاق حرفه ای به دلیل این كه متخصصان تنها با تسلط بر كار و فعالیت حرفه ای خود و فلسفه و نقش آن در زندگی مردم، به درك اخلاقی نایل می آیند و عینیت گرایی و بی طرفی علمی و عدم جانبداری سیاسی كه مهمترین اصل اساسی علم و فناوری است، در رابطه با اخلاق علمی حرفه ای مورد تایید قرار گرفته است.

 
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   بهار و تابستان 1388 , دوره  4 , شماره  2-1 ; از صفحه 21 تا صفحه 28 .

 

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913880210

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 296.5 کیلوبیت [14 بار دانلود]289.5 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: