اخلاق در پژوهش های آموزشی و مولفه های آن

نویسندگان:  ساكی رضا*
 
 * گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
 
چکیده: 

زمینه: پژوهش آموزشی به عنوان یكی از گسترده ترین حوزه های پژوهشی در علوم انسانی، رسالت دشوار و حساس هدایت آموزش و پرورش را بر عهده دارد. رسالتی كه بیش از هر چیز با اصول و مبانی اخلاقی مرتبط است. پژوهش آموزشی با رعایت موازین اخلاقی، صلاحیت لازم را برای انجام رسالت خود كسب می كند.
روش كار: این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و با مرور و تركیب سوابق موجود، نمایی از چارچوبهای اخلاقی در حوزه تحقیقات آموزشی ارائه می كند.
یافته ها: تعمیم موازین اخلاقی علوم در حوزه تحقیقات آموزشی، سه حوزه اساسی از تدابیر اخلاقی مورد نیاز را همراه با اصول خود، فراروری پژوهشگران این عرصه قرار می دهد. الف) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت انسان در عرصه تعلیم و تربیت ب) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت پژوهش در عرصه تعلیم و تربیت) اصول ناظر بر حفظ حقوق حامیان ، سیاستگذاران و دیگر كاربران پژوهش.
نتیجه گیری: پژوهش آموزشی به واسطه بستر خود - آموزش و پرورش - نقش برجسته ای در توسعه اخلاق و سلامت در جامعه بر عهده دارد و بنابراین باید پیشتر، خود، از موازین سلامت و اخلاق بهره مند باشد. این مقاله كوشیده است تا با طرح ضرورت توجه به اخلاق و ارزشمداری در حوزه پ‍ژوهشهای آموزشی، چارچوبی برای تدوین منشور اخلاق در حوزه پژوهشهای آموزشی ارائه نمایند.

 
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   تابستان 1390 , دوره  6 , شماره  2 ; از صفحه 47 تا صفحه 58 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913900206

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 275.5 کیلوبیت [13 بار دانلود]269.08 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: