اخلاق رسانه؛ بايدها و نبايدهای اخلاقی در رسانه ملّی
چكيده
اين پژوهش با رويكرد تحليلی و اسنادی و با هدف بررسی بايدها و نبايدهای اخلاقی در رسانه ملی تدوين يافته است. سؤال اصلی اين است كه در اسلام چه ارزشهای اخلاقی و بايدهايی برای عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاقِ رسانه»، معرفی چارچوب نظری است كه اصحاب رسانه ملزم به رعايت آن هستند. «رسانه دينی»، رسانهای هدايتگر، دينمدار و اخلاق محور است، به گونهای كه در همه برنامههای خود، ملاك را محوريت خدا، دين، آموزههای دينی، اخلاقی و معارف اهلبيت(علیهم السلام) قرار می دهد. مهمترين ارزشهايی كه بايد رسانه ملی جمهوری اسلامی ايران بدان پايبند باشد، عبارتاند از: مسئوليتپذيری، شجاعت و شرافت حرفهای، حقگرايی، بازنمايی واقعيات و عدم تحريف و دستكاری آن، صداقت و راستگويی، عينيت، اعتبار و روايی برنامهها، اجتناب از غوغاسالاری رسانهای، رعايت حرمت مخاطبان، رعايت مصالح نظام اسلامی، حفظ حريم خصوصی، حفظ رازداری و امانتداری، حقِ دستيابی به اطلاعات سازنده و مفيد، ترويج محاسن و مكارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.