الگوی اخلاق حرفه ای در تدريس بر اساس روش حضرت خضر (علیه السلام)

نویسندگان:  بانكی پورفرد امیرحسین, محققیان زهرا*
 
 * دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

اخلاق حرفه ای، موضوعی است كه امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری كه اكثر حرفه ها، از جمله حرفه تدریس نیز، با درك ضرورت و اهمیت آن و نیز توجه به جایگاه والای معنوی این حرفه، نیازمند تدوین منشور اخلاقی حرفه ای مخصوص به خود هستند.
در همین راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است كه با توجه جامعیت قرآن كریم (نحل/89) آیا می توان با تدبر در سلوك رفتاری آموزگاران الهی، به استخراج الگویی الهی و اخلاقمند در امر آموزش و تعلیم پرداخت؟ در منشور اخلاقی معلمان الهی، مهم ترین الزامات و تكالیف اخلاقی حرفه تدریس كدامند؟
نتایج پژوهش حاكی از آن است كه در الگوی تدریس حضرت خضر (علیه السلام)، نكات فراوان و ظریفی مورد تاكید قرار گرفته كه می توان از آن ها به عنوان الگویی جامع و الهی در امر تدریس بهره برد و در تدوین منشور اخلاق حرفه ای معلمان از آن ها استفاده كرد. مهم ترین این اصول اخلاقی عبارتند از: نیازسنجی شاگرد، استفاده از مثال های عینی نه ذهنی، ارزیابی در خلال تدریس، عدم سخت گیری و سایر موارد. توجه به هر یك از این اصول، می تواند به معلمان در نیل به اهداف آموزش كمك بسیار موثری نماید و بشر را در بعد معرفتی به تكامل معنوی خویش رهنمون سازد.

 
منبع: http://www.sid.ir/FileServer/JF/4014713931401

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 798.8 کیلوبیت [1 بار دانلود]780.04 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: