اکسیر بندگى؛ نماز حضرت جعفر طیار (علیه الرحمه) فضیلت و آثار (۲)

 

سید حبیب حسینی رنانی

اشاره:

در نوشتار پیش، به برخى فضایل جناب جعفر علیه السلام و ماجراى اهداى این نماز به ایشان و فضایل و آثار خواندن نماز جعفر پرداخته شد. در این مجال، به سیره و سخنان بزرگان درباره این نماز گرانبها و شیوه خواندن و برخى از احکام آن مى‏پردازیم:

مقدمه:

بسیارى از ما انسان‏ها، دچار مشکلات و اضطراب‏هایى هستیم که زندگى را بر ما تیره کرده است و از سویى دعاها و خواهش‏هایى مادى و معنویى داریم که آرزومند برآورده شدن آنیم. مى‏دانیم که بلاها و گرفتارى‏هاى ما، با توجه به سطح ایمان ما، گاهى براى ارتقاء درجه ایمانى، گاهى براى امتحان یا نتیجه و اثر لغزش‏ها و گناهان ما است و روایات زیادى به این مطلب تصریح مى‏کند.[۱] همچنین کوتاهى هاى ما در بندگى حضرت حق باعث مى‏شود استحقاق برآورده شدن آرزوهایمان را نداشته باشیم. این‏جا است که به وسیله‏اى نیازمندیم که هم برطرف کننده گناهان و آثار شوم آن‏ها باشد و هم بر استحقاق ما در درگاه الهى بیفزاید، تا آرزوهایمان برآورده شود.

خداوند مهربان، از روى رحمت گسترده خود، انواع این وسایل را از طریق اولیاى الهى به ما بخشیده و ما را به بهره‏گیرى از آن‏ها فرا خوانده است‏[۲]. یکى از مؤثرترین آن‏ها نماز آسمانى و گرانسنگ جعفر طیار علیه السلام است؛ نمازى که به دلیل غناى محتوایى آن باید در حال انجام آن طمأنینه و آرامش ویژه‏اى داشته باشى و مدتى را مانند بنده و گدایى بر در سلطان، روى پا بایستى و سپس تعظیم کنى و به خاک بیفتى. همین ایستادن و خم شدن و به خاک افتادن طولانى، همراه آرامش و تسبیح گفتن، باعث مى‏شود غبار گناهان بزرگ از آیینه وجود ما پاک شود و ظرفیت و استحقاق ما در درگاه با عظمت الهى بیشتر گردد، و در نهایت، به خواسته خود- در صورت صلاحدید الهى- برسیم؛ از همین رو بزرگان و اولیاى الهى که هم به مشکلات ما و ریشه‏هاى آن، واقف بوده‏اند و هم به درمان‏هاى متناسب با آن آگاهى داشته‏اند، نماز جعفر طیار را به عنوان یک نسخه کاملًا مجرب و همگانى، سفارش مى‏کرده‏اند و خود نیز به آن ملتزم بوده‏اند.

متن کامل این نوشتار را از لینک زیر دریافت کنید:

http://bonyadhad.ir/category/home/mags

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 24 کیلوبیت [31 بار دانلود]23.39 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: