تاثير اخلاق کسب و کار بر مسووليت اجتماعی بنگاه
نویسندگان: تقی زاده هوشنگ*, سلطانی فسقندیس غلامرضا
* گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
چکیده:
زمینه: دو پدیده اصول اخلاقی و مسوولیتهای اجتماعی در نهاد فرد و سازمان به امانت گذارده شده است و بازتابی از مظهر موجودیت آنها است. گذشته از این، گروههای ذی نفع خارجی هم می توانند بر استانداردها یا معیارهایی که اصول اخلاقی و مسوولیتهای اجتماعی نامیده می شوند، اثر بگذارند. اخلاق کسب و کار و مسوولیت اجتماعی بنگاه از جمله مباحثی است که امروزه سازمانها جهت رعایت حقوق اقشار جامعه، محیط و طبیعت بایستی مدنظر داشته باشند. هدف این مقاله بررسی نقش اخلاق كسب و كار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه از دیدگاه تولیدكنندگان در صنعت قطعه سازی خودرو استان آذربایجان شرقی است.
روش کار: در این مقاله ابتدا مروری بر ادبیات موجود در زمینه اخلاق كسب و كار و مسوولیت اجتماعی بنگاه شده است. سپس برای بررسی تاثیر اخلاق كسب و كار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه از یك مطالعه میدانی بهره گیری شده است. جامعه آماری این تحقیق روسای 175 شرکت قطعه ساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو تبریز می باشد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 50 نفر به عنوان حجم نمونه آماری مشخص گردیده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که روایی پرسشنامه ها به صورت صوری و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی به دست آمده است. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
نتیجه گیری: نتیجه بررسیها نشان می دهد كه اخلاق کسب و کار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه تاثیر دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که جهت ارتقای مسوولیت اجتماعی بنگاهها، اخلاق کسب و کار در سازمانها تقویت گردد.
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری : پاییز و زمستان 1389 , دوره 5 , شماره 4-3 ; از صفحه 94 تا صفحه 104 .