تاثير ديدگاه اخلاقی مديران مالی بر كيفيت گزارش های مالی شركت ها

نویسندگان:  اعتمادی حسین*, دیانتی دیلمی زهرا
 
 * گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

زمینه: حسابداران مسوولیت حساس و دشواری درتفسیر مبادلات و ارایه آنها به شكل گزارش های مالی كه قابل استفاده برای گروههای ذینفع جهت ارزیابی عملكرد شركتها دارند. بنابراین انجام اعمال حرفه ای غیراخلاقی شامل ارایه اطلاعات مالی با كیفیت نامطلوب و مقلوب می تواند اعتماد عموم را به حسابداران از بین برده و به حیثیت كل حرفه لطفه وارد سازد. با افزایش توجه جهانی به مبحث اخلاق و نیز اهمیت كیفیت اطلاعات در حرفه حسابداری، در این تحقیق سعی شده است تا گوشه ای از خلا تحقیقاتی موجود در تبیین اثر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر كیفیت گزارش های مالی پرشود.
روش كار: در این تحقیق، دیدگاه اخلاقی مدیران مالی با استفاده از پرسشنامه موقعیت اخلاقی سنجیده شد. سپس، ضابطه كیفیت گزارشگری مالی با استفاده از متغیرهای مشاهده پذیر كمی شد. در نهایت، اثر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر كیفیت اطلاعات در 105 شركت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت. برای داده پردازی نیز از روش الگوی معادلات ساختاری، مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان می دهد كه دیدگاه اخلاقی مدیران بر كیفیت گزارش های مالی موثر است به طوری كه 18% تغییرات این متغیر را تبیین می نماید. به علاوه، آرمان گرایی اثر مثبت معنی داری بر كیفیت گزارش های مالی دارد.
نتیجه گیری: با توجه به اثر مثبت دیدگاه آرمانگرای مدیران بر كیفیت اطلاعات مالی، بنظر می رسد ضروری است كه نهادهای حرفه ای و مراجع مسول درجهت تقویت آرمان گرایی مدیران و درنتیجه، ارتقای كیفیت گزارش های مالی برنامه ریزی نمایند.

 

منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   بهار و تابستان 1388 , دوره  4 , شماره  2-1 ; از صفحه 11 تا صفحه 20 .

 

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913880201

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 296.5 کیلوبیت [4 بار دانلود]289.5 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: