تحليلی بر شناخت و اصول تربيت اشراقی از ديدگاه سهروردی
نویسندگان: نوروزی رضاعلی*, هاشمی اردكانی سیدحسن
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده:
این مقاله به بررسی اندیشه سهروردی با هدف تبیین دیدگاه فلسفی وی درباره شناخت، تحلیل و استنباط اصول تربیتی از آن با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. فلسفه وی، كه به عنوان فلسفه التقاطی (عقل و شهود) می توان از آن نام برد در شناخت با تركیب دو نگرش فلسفی و عرفانی یعنی برهان ارسطویی و عرفان افلاطونی با نگرش اشراقی به شكل قاعده مندی نظام متفاوتی از فلسفه پیش گفته را مطرح می سازد. بیشتر، سهروردی در زمینه كسب دانش این باور را القا كرده است كه كسب دانش از جانب انسان به تجربه سه سطح شناختی، یعنی شناخت شهودی (استفاده از حواس)، شناخت از طریق مشاهده (شهود عرفانی) و شناخت اشراقی منوط است كه این سطح از شناخت می تواند انسان را به حقیقت دانش رهنمون سازد؛ لذا این نوع نگرش از شناخت و فرایند كسب دانش توسط انسان، پیامدهایی را برای اصول تربیت در پی دارد كه در این مقاله بدان پرداخته شده است.
منبع: نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی : بهار 1391 , دوره 20 (دوره جدید) , شماره 14 ; از صفحه 75 تا صفحه 93 .