توبه از گناه

سوال:

 انسان گناهی انجام داده كه بعد از پشیمانی توبه می كند و دیگر آن گناه را انجام نمی دهد در صورتی كه خداوند توبه اش را بپذیرد آیا بازهم در آخرت عذاب این گناه را ببیند یا نه؟

پاسخ:

نقش توبه در بازگشایی در سعادت و قرار گرفتن در مسیر حق و اصلاح عملكردهای غلط گذشته و گشودن دریچه امید به روی انسان بسیار اساسی است. بسیار می شود كه از انسان در طول زندگی و به ویژه در آغاز تربیت و اصلاح نفس، لغزش هایی سر می زند، اگر درهای بازگشت به روی او بسته شود مأیوس می گردد و برای همیشه از راه می ماند و لذا در مكتب تربیتی اسلام، توبه به عنوان یك اصل تربیتی با اهمیت زیاد مطرح است و اسلام از تمام گنهكاران دعوت می كند كه برای اصلاح خویش و جبران گذشته از این در وارد شوند.
خداوند متعال در آیه 70 سره فرقان می فرماید : «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»
ترجمه:
( مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد كه خداوند گناهان این گروه را به حسنات تبدیل مى‏كند. و خداوند آمرزنده و مهربان است.)
از این آیه شریفه اجمالا استفاده می شود كه توبه موجب می شود گناهان به حسنات تبدیل شوند ، اما مساله مهم در مورد آیه فوق این است كه چگونه خداوند سیئات آنها را تبدیل به حسنات مى‏كند؟‏
در اینجا چند تفسیر است كه همه مى‏ تواند قابل قبول باشد:
1- هنگامى كه انسان توبه مى‏كند و ایمان به خدا مى‏آورد دگرگونى عمیقى در سراسر وجودش پیدا مى‏شود، و به خاطر همین تحول و انقلاب درونى سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مى‏شود، اگر در گذشته مرتكب قتل نفس مى‏شد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مى‏گذارد، و اگر زناكار بود بعدا عفیف و پاكدامن مى‏شود و این توفیق الهى را در سایه ایمان و توبه پیدا مى‏كند.
2- دیگر اینكه خداوند به لطف و كرمش و فضل و انعامش بعد از توبه كردن سیئات اعمال او را محو مى‏كند، و به جاى آن حسنات مى‏نشاند، چنان كه در روایتى از ابو ذر از پیامبر اسلام ص مى‏خوانیم: روز قیامت كه مى‏شود بعضى از افراد را حاضر مى‏كنند خداوند دستور مى‏دهد گناهان صغیره او را به او عرضه كنید و كبیره‏ها را بپوشانید، به او گفته مى‏شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادى، و او به آن اعتراف مى‏كند، ولى قلبش از كبائر ترسان و لرزان است.
در اینجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفى كند دستور مى‏دهد بجاى هر سیئه حسنه‏اى به او بدهید، عرض مى‏كند پروردگارا! من گناهان مهمى داشتم كه آنها را در اینجا نمى‏بینم.
ابو ذر مى‏گوید: در این هنگام پیامبر ص تبسم كرد كه دندانهایش آشكار گشت سپس این آیه را تلاوت فرمود فَأُوْلئِكَ یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ .
3- سومین تفسیر اینكه منظور از سیئات نفس اعمالى كه انسان انجام مى‏دهد نیست، بلكه آثار سویى است كه از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامى كه توبه كند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش برچیده مى‏شود، و تبدیل به آثار خیر مى‏گردد، و این است معنى تبدیل سیئات به حسنات.
البته این سه تفسیر- منافاتى با هم ندارند و ممكن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشند. (تفسیر نمونه، ج‏15، ص 156)
حضرت سجاد(ع) در مناجات تایبین از مناجات های پانزده گانه (خمسه عشر) كه در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی نیز آمده است به پیشگاه خداوند چنین عرضه می دارد:
خدایا! تو كسی هستی كه دری به سوی عفوت بر روی بندگانت گشوده ای و نامش را توبه گذاشته ای و فرموده ای؛ بازگردید به سوی خدا و توبه خالص كنید. اكنون عذر كسانی كه از ورود به این در بعد از گشایش آن غافل شوند چیست؟
در روایات به قدری بر مسأله توبه تأكید شده كه در حدیثی از حضرت امام باقر(ع) می خوانیم: «ان الله تعالی اشد فرحا بتوبه عبده من رجل اضل راحلته و زاده فی لیله ظلما فوجدها؛ خداوند از توبه بنده اش بیش از كسی كه مركب و توشه خود را در بیابان در یك شب تاریك گم كرده و سپس آن را می یابد، شاد می گردد» (تفسیر نمونه، ج 24، ص 295).
و باز در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است: «التائب من الذنب كمن لاذنب له والمقیم علی الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء؛  كسی كه از گناه توبه كند، همچون كسی است كه اصلا گناه نكرده است و كسی كه به گناه خود ادامه دهد در حالی كه استغفار می كند مانند كسی است كه مسخره می كند» (همان، ص 296).

http://akhlagh.porsemani.ir