رابطه جوّ اخلاقی با پيامدهای مثبت و منفی سازمانی

نویسندگان:  حسنی محمد*, بشيری ژينا
 
 * گروه علوم تربيتی، دانشکده ادبيات و علوم انسانی
 
چکیده: 

زمينه: توجه به اخلاق حرفه ای و پيامدهای آن از اساسی ترين موضوعات پژوهشی در حوزه های سازمانی است. بر اين اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جو اخلاقی بر تعهد سازمانی، رضايت شغلی و تمايل به ترک شغل بود.
روش: اين تحقيق کاربردی و بر اساس شيوه گردآوری داده ها توصيفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کليه کارشناسان زن و مرد اداره مخابرات شهرستان اروميه به تعداد 200 نفر بوده که از اين تعداد 132 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی، جهت مطالعه انتخاب گرديد. داده ها از طريق پرسشنامه های استاندارد جو اخلاقی، تعهد سازمانی، پرسشنامه رضايت شغلی و پرسشنامه تمايل به ترک شغل جمع آوری گرديد. به منظور تجزيه و تحليل آماری روابط بين متغيرهای مکنون و اندازه گيری شده در الگوی مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که؛ بين متغيرهای جواخلاقی با رضايت و تعهد رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنين رابطه جو اخلاقی با تمايل به ترک خدمت منفی و معنی دار می باشد. شدت اين همبستگی دو به دو از 0.16- تا 0.65- در نوسان است. از تحليل همبستگی ميان متغيرهای برون زا و درونزا می توان نتيجه گيری کرد که؛ هر گونه افزايش در اخلاق حرفه ای همراه با افزايش در نمرات رضايت و تعهد و کاهش در نمرات تمايل به ترک خدمت می باشد.
نتيجه گيری: نتايج اين پژوهش حاکی از آن است که جو اخلاقی به طور مستقيم باعث ارتقای رضايت شغلی و تعهد سازمانی در کارمندان می شود. همچنين جو اخلاقی کاهش تمايل به ترک شغلی کارمندان را در محيط اداری فراهم می کند.

 

منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری: زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 27 تا صفحه 36 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940404

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 223.7 کیلوبیت [8 بار دانلود]218.43 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: