رابطه رهبری و زمينه اخلاقی با تعهد عاطفی: نقش ميانجی گر حمايت سازمانی ادراک شده

نویسندگان:  ظهیری آزیتا, بابامیری محمد*, ابویی مهریزی محسن, صباغ یوسف
 
 * مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه ارگونومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
 
چکیده: 

زمینه: رهبری اخلاقی تلاش های بی دریغ رهبر در ایجاد بافت و زمینه اخلاقی برای تاثیرگذاری بر رفتار اخلاقی کارکنان و نگرش های کاری مثبت پیروان از جمله حمایت سازمانی ادراک شده، تعهد عاطفی و رفتارهای بهنجار را نشان می دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی و زمینه اخلاقی با تعهد عاطفی با میانجی گری حمایت سازمانی ادراک شده بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بودند. در پژوهش حاضر، 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های رهبری اخلاقی (10 سوال)، زمینه اخلاقی سازمان (5 سوال)، حمایت سازمانی ادراک شده (8 سوال) و مقیاس تعهد عاطفی (8 سوال) بودند. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویراست 19 و AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای واسطه ای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ استفاده شد.
یافته ها: رهبری اخلاقی و زمینه اخلاقی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی گر حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد عاطفی رابطه داشتند.
نتیجه گیری: آن گونه که نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند، ادراک رهبری اخلاقی و ارتقا بافت و زمینه اخلاقی در سازمان با میانجی گری حمایت سازمانی ادراک شده می تواند تاثیر چشم گیری بر نگرش های مثبت کارکنان همچون تعهد عاطفی، انگیزش شغلی و رفتارهای مولد داشته باشد.

 

منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز 1394 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 75 تا صفحه 84 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940308

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 254.2 کیلوبیت [4 بار دانلود]248.27 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: