رابطه معيارهای اخلاقی توليدکنندگان با رفتار مصرف کنندگان

نویسندگان:  سيدی امير, پاک نژاد الهام*
 
 * مديريت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غيرانتفاعی کار، واحد خرمدره (زنجان)
 
چکیده: 

زمينه: کسب وکارهای موفق پيوسته به دنبال افزايش رضايت مشتريان و ساير برخورداران خود بوده و راه رسيدن به اين هدف را در به اجرا گزاردن معيارهای اخلاقی يافته اند. رعايت اخلاقيات از سوی توليدکنندگان می تواند عامل مهمی در مهم ترين سرمايه تجارت، يعنی اعتماد مشتريان باشد. اين پژوهش در صدد بوده که رعايت ارزش های اخلاقی همچون (مسووليت اجتماعی، توليد محصول سبز، صداقت، شفافيت و رقابت سالم با رقبا) ازسوی توليدکنندگان و رابطه آن با رفتار مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار دهد.
روش: با توجه به ماهيت پژوهش، تحقيق حاضر توصيفی از نوع رابطه ای است. جامعه در اين تحقيق تمامی مصرف کنندگان محصولات سامسونگ در شهر کرمانشاه بوده که 384 نفر از مشتريان محصولات شرکت سامسونگ به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، نمونه گيری به روش تصادفی طبقه ای انجام گرفته است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. در اين تحليل از ضريب همبستگی اسپيرمن برای پاسخ گويی به سوالات پژوهش، از مدل رگرسيون برای بررسی رابطه ميان متغيرها و از آزمون فريدمن برای رتبه بندی مولفه ها (در نرم افزارSPSS) استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که رعايت ارزش های اخلاقی از سوی توليدکنندگان رابطه مثبت و مستقيم بر روی رفتار مصرف کنندگان دارد و در رتبه بندی مولفه های اخلاقی اصل صداقت بيشترين رابطه را با رفتار مصرف کنندگان دارد.
نتيجه گيری: رعايت ارزش های اخلاقی از سوی شرکت سامسونگ بر روی رفتار مصرف کنندگان تاثيرگذار است به طوری که می تواند مصرف کنندگان را در انتخاب برند سامسونگ ترغيب کند.

 
منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوري :   تابستان 1394 , دوره  10 , شماره  2 ; از صفحه 100 تا صفحه 109 .
http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940210

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 210.3 کیلوبیت [1 بار دانلود]205.34 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: