منشور اخلاق حرفه ای در رسانه ها

نویسندگان:  ببران صديقه, خانيكی هادی, آطاهريان محبوبه*
 
 * گروه ارتباطات اجتماعی- روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
 
چکیده: 

زمينه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقه ای و بين المللی رسانه ها توانسته اند جايگاه مهمی کسب نمايند. به موازات گسترش کمی و کيفی وسايل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات گذاری برای فعاليت اين وسايل آشکار شده است. ترديدی وجود ندارد که قوانين و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصه ای لازم است، اما کافی نيست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه ها) علاوه بر استفاده از ابزارهای قانونی، بايد به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زيرا اين ابزارها با فعاليت ها متناسب تر است و افراد، خود را بيشتر ملزم به رعايت آن می دانند.
يکی از اين ابزارهای درونی يا خود نظام دهی در رسانه ها، تدوين منشور اخلاق حرفه ای است. اين منشور که توسط خود عوامل رسانه ای تنظيم می گردد، نقش مهمی در دستيابی به اهداف رسانه ها و عمل به رسالت های اجتماعی آنها دارد. در اين تحقيق به نظريه های هنجاری در مورد رسانه ها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانه های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوين منشور اخلاقی رسانه هاست.
نتيجه گيری: بررسی ها نشان می دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبين برای اصحاب رسانه مهم است. مديران و عوامل رسانه ها می دانند که تاچه اندازه رعايت اخلاق و قواعد کار حرفهای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از اين رو خود شيوه ای را برای نظارت و کنترل فعاليت های خود انتخاب می کنند، شيوه ای که مانع فعاليت های آنها نمی شود و رسانه ها را پاسخگو می نمايد. بنابراين ضرورت تدوين منشور اخلاق حرفه ای از سوی رسانه ها از اهميّت زيادی برخوردار است.

 

منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری : زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 7 تا صفحه 16 .

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 207.9 کیلوبیت [37 بار دانلود]203.02 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: