نگاهی به معضلات و الگوی راهبردی ترويج اخلاق در سازمان های آموزشی

نویسندگان:  شالباف عذرا*
 
 * دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

زمینه: بروز و رواج رفتارهای غیراخلاقی در حوزه های مختلف آموزشی از مهمترین معضلات سازمان های آموزشی در عصر فعلی است. پیشگیری از این رفتارها و حل معضلات، ضرورت نیازمندی این نوع سازمان ها را به اخلاق متجلی می نماید. شناخت عناصر درونی و بیرونی سازمان های آموزشی در اخلاقی كردن آنها رهگشاست، زیرا اخلاق به معنای الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق خود و دیگران در قبال محیط است.
روش كار: این نوشتار با مطالعه توصیفی تحلیلی به بررسی عناصر درونی و بیرونی سازمان های آموزشی می پردازد و مسولیت های اخلاقی هر یك از آنها را در قبال خود و دیگران ترسیم می نماید.
نتیجه گیری: بروز رفتارهای غیراخلاقی و رواج آن در سازمان های آموزشی (به ویژه در مدیریت این سازمان ها) در عصر جهانی شدن یك تهدید جهانی است و گره گشایی از آن نیازمند برنامه جهانی است. سازمان های آموزشی به لحاظ تقدس رسالت خود (تعالی انسان ها) بی نیاز از مباحث اخلاقی نیستند و در قبال محیط داخلی و خارجی دارای مسوولیت های اخلاقی هستند كه عملیاتی كردن آنها در محیط های آموزشی در رشد تربیتی انسان ها و شكوفایی جوامع نقش موثر داشته و اثربخشی و كارآمدی سازمان ها را در ارایه الگوهای رفتار ارتباطی و تامین زندگی فرهنگی نمایان می سازد.

 
 منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   بهار و تابستان 1388 , دوره  4 , شماره  2-1 ; از صفحه 93 تا صفحه 103 .

 

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913880204

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 275.2 کیلوبیت [1 بار دانلود]268.79 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: