چارچوبی برای پژوهش در اخلاق رسانه
نویسندگان: خانیكی هادی*
* گروه ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:
زمینه: این مقاله با تفكیك دو مفهوم «اخلاقیات» و «اخلاق» در پی آن است كه به ابعاد و زمینه های كاربرد مقوله اخلاق در رسانه بپردازد. بر این اساس مقاله، اصول بنیادین تاثیرگذار در اخلاق رسانه و عوامل برون رسانه ای موثر در ساخت و نقش آن مورد بررسی قرار می دهد و با تكیه بر نظریه هنجاری مسوولیت اجتماعی، مقوله اخلاق رسانه را فراتر از مفهوم فردی اخلاقی و اخلاق روزنامه نگاران، منفرد می بیند.
روش كار: دو منبع از آخرین منابع درباره «اخلاق رسانه» و «اخلاق روزنامه نگاری» از «دایره المعارف بین المللی ارتباطات» مبنای بررسی و نقد این دو مفهوم قرار گرفته است، هم چنین، با مروری بر سایر منابع معتبر فارسی و انگلیسی چارچوب مفهومی جدیدی برای پژوهش های اخلاقی در حوزه رسانه ها و تدوین مقررات اخلاق حرفه ای عرضه شده است
نتیجه گیری: این مقاله تغییر هسته مركزی اصول اخلاقی رسانه را از تمركز بر روزنامه نگاران به تمركز بر نهادها از جمله نهادهای رسانه ای، دولت ها و نهادهای بین المللی لازم می داند و بر آن اساس، چارچوبی برای تدوین مقررات اخلاق كاربردی در قالب اخلاق شناسی حرفه ای ارایه می دهد، چارچوبی كه با تكیه بر چهار اصل آگاهی دهی عمومی، آزادی مطبوعات، بیان حقیقت و احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی می تواند فضاهای متكثر و متنوع رسانه ای را در بر بگیرد.
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری : بهار و تابستان 1388 , دوره 4 , شماره 2-1 ; از صفحه 79 تا صفحه 92 .