پيامدهای تربيتی آموزش نظام احسن از ديدگاه اسلام
نویسندگان: نجفی محمد, متقی زهره
چکیده:
چکیده فارسی:
پایه گذاری اهداف تعلیم و تربیت بر اساس آموزه های دینی و ایجاد افق روشن برای نسل جوان، نگاهی عمیق به باورهای دینی و ارائه روش ها و تكنیك های جدید را می طلبد. در این مقاله به هدف تبیین مبانی فكری نظام احسن در هستی شناسی، انسان شناسی و خداشناسی و كاربرد آن در تعلیم و تربیت، به ویژه تاثیرگذاری در ایجاد بینش و حیطه یادگیری، ضمن اشاره به جایگاه نظام احسن در تفكرات انسانی به تحلیل سیمای قرآنی و رویكرد آن در مبانی فكری پرداخته می شود و سپس با توجه به آثار و دلالت های تربیتی این موضوع در بخش تربیت اخلاقی، عقلانی، پیشنهاداتی در ارتباط با شیوه آموزش رسمی و تاثیرگذاری آن در بعد شناختی ارائه و به تناسب آن الگوی یادگیری در تربیت زیبایی شناختی كه امروزه در آموزش مورد توجه بسیار است، اشاره می شود. در این مقاله از روش اسنادی تحلیلی در جهت تبیین مبانی فكری و استخراج دلالت های تربیتی استفاده گردیده است.
چکیده عربی:
ان بناء اهداف التعلیم والتربیة علی ركیزة مبدئیة راسخة، و خلق افق مشرق امام الشبان، یتطلب نظرة عمیقة الی المعتقدات الدینیة و تقدیم اسالیب و تقنیات جدیده. و من هنا تتناول هذه المقالة هدف تبیین الاسس الفكریة للنظام الأحسن فی معرفة الوجود، و معرفة الانسان و معرفة الله و تطبیقات ذلك فی التعلیم والتربیة وخاصة التأثیر فی ایجاد رؤیة واضحة، ضمن الاشارة الی مكانة النظام الأحسن فی التفكیر الانسانی، بتحلیل ملامح القرآن و توجهاته فی الاسس الفكریه. ثم فی ضوء دلالاته و معطیاته التربویة فی مجال التربیة و تأثیره فی الجانب المعرفی. و یشار الی تناسبه مع اسلوب تربیة معرفة الجمال المتبعة فی التربیة الیوم. و اعتمدت هذه المقالة اسلوب الوثائقی التحلیلی لتبیین الاسس الفكریة و استخراج الدلالات التربویه.
منبع: نشریه تربیت اسلامی : پاییز و زمستان 1389 , دوره 5 , شماره 11 ; از صفحه 111 تا صفحه 134 .