نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پيش بينی رضايت شغلی معلّمان

نویسندگان:  رحمانی زاده داوود, جعفری ثانی حسین, داوودنیا سارا*
 
 * گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد
 
چکیده: 

زمینه: با توجه اینکه، تخطی از اصول و ارزش های انسانی و رواج رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان های آموزشی نیاز مبرم سازمان های مذکور به رعایت اخلاقیات را ضروری تر ساخته است، هدف مطالعه حاضر پیش بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس ابعاد فضای اخلاقی سازمان بود.
روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه معلمان دبیرستان های پسرانه شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که نمونه ای به تعداد 307 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین نواحی 7 گانه انتخاب و ابزارهای رضایت شغلی و فضای اخلاقی سازمانی را تکمیل کردند. داده های پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.
یافته ها: از بین مولفه های ابعاد فضای اخلاقی سازمان، بیشترین میزان همبستگی رضایت شغلی با مولفه فضای اخلاقی مقررات سازمانی بود (p<0.001، r=0.43) و مولفه رضایت از سرپرست بیشترین میزان همبستگی را با رضایت شغلی داشت (p<0.001، r=0.41).38 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان از طریق ابعاد فضای اخلاقی سازمان قابل تبیین بود (b=0.43). تفاوت معناداری بین فضای اخلاقی (p<0.01) و رضایت شغلی معلمان (p<0.05) بر اساس سابقه تدریسشان وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، ترویج و مراعات ابعاد اخلاقی در سازمان آموزش و پرورش به جهت افزایش رضایت شغلی معلمان به مسوولین این سازمان پیشنهاد می گردد.

 

منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز 1394 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 57 تا صفحه 66 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940306

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 214 کیلوبیت [0 بار دانلود]208.97 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: