شناسايی موانع تحقق تربيت اخلاقی اثربخش در خانواده
سال هشتم، شماره اول، پیاپی 21، بهار و تابستان 1396
حسن نجفی / دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی hnajafih@yahoo.com
محسن غنی / كارشناس علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی موانع و عوامل آسیبزای تحقق تربیت اخلاقی اثربخش در خانواده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و برای گردآوری دادهها، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع، جمعآوری و با شیوههای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این است که از مواردی مانند موانع وراثتی و موانع محیطی (تغذیه حرام، رفتار نادرست والدین، تربیت دیرهنگام و عادت ندادن فرزندان به کارهای نیک در کودکی، تزاحم بین گفتار و رفتار والدین، تعارض بین الگوها، تحقیر فرزندان، خشونت و سختگیری والدین، نداشتن برنامهریزی برای استفاده فرزندان از رسانه، عدم توجه والدین نسبت به گزینش دوستان و همسالان فرزند، عدم شناخت والدین نسبت به سطح درک اخلاقی فرزندان) میتوان بهعنوان موانع و عوامل آسیبزای تحقق تربیت اخلاقی اثربخش در خانواده تعبیر نمود.
جهت دریافت فایل کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید: