نقش ارزش های اخلاقی و رهبری اخلاق مدار بر كاهش تنش شغلی كاركنان

نویسندگان:  نیری شیرین*, گل پرور محسن, مهداد علی
 
 * گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمینه: ارزش های اخلاقی همراه با رهبری اخلاق مدار در سازمانها و صنایع، كاركردهای متعددی دارند. یكی از این كاركردها، كاهش فشار و تنش بر كاركنان است. در این پژوهش نقش ارزشهای اخلاقی و رهبری اخلاق مدار بر تنش شغلی كاركنان شركت سهامی ذوب آهن اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.
روش كار: جامعه آماری پژوهش را كاركنان شركت سهامی ذوب آهن در پاییز 1388 (حدود 7000 نفر) تشكیل داده اند. نمونه پژوهش به تعداد 385 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای- تصادفی می باشد. ابزارهای مورد استفاده در سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه 15 سوالی تنش شغلی (با سه خرده مقیاس به نامهای تنش ناشی از ناكارآمدی تصوری، تنش ناشی از ابهام و محدودیت مسوولیت و اختیار، و تنش ناشی از تعارض و تضاد) پرسشنامه 9 سوالی رهبری اخلاق مدار و پرسشنامه 4 سوالی ارزشهای اخلاقی بودند. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد كه بین ارزشهای اخلاقی با تنش ناشی از ابهام و محدودیت اختیارات و مسوولیت، تنش ناشی از تعارض و تضاد و تنش شغلی كلی، رابطه معنادار وجود دارد. رهبری اخلاق مدار نیز با تنش شغلی كلی و ابعاد آن رابطه منفی و معناداری داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد كه رهبری اخلاق مدار تنش ناشی از ناكارآمدی تصوری، تنش ناشی از ابهام و محدودیت اختیارات و مسوولیت و تنش شغلی كلی را پیش بینی می كند. اما برای تنش ناشی از تعارض و تضاد هر دو متغیر ارزشهای اخلاقی و رهبری اخلاق مدار دارای توان پیش بین معنادار بودند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاكی از آن است كه رعایت معیارهای ارزشی و اخلاقی در قالب رهبری اخلاق مدار، زمینه های كاهش تنش شغلی را فراهم می آورند.

 
منبع : نشریه:  اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز و زمستان 1389 , دوره  5 , شماره  4-3 ; از صفحه 67 تا صفحه 76 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913890408

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 259.5 کیلوبیت [2 بار دانلود]253.46 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: