همسرم فاسد است

سوال

همسری دارم که پای‎بند به فروع دين نيست و در رفتارش دچار فساد اخلاقی می شود...به انواع اعمال خلاف شرع گرفتار شده و محافل نامشروع برپا می‎كند، با او چه برخوردی داشته باشم؟

پاسخ

مقدمه: تشكيل خانواده برای زندگی مشترك زن و مرد مي‎باشد؛ از اين رو قبل از ازدواج بايد به مشتركاتي كه استمرار و استحكام زندگي را به دنبال داشته باشد توجه نمود و با مشاوره و تحقیق و بررسی، فردی همکف در زمینه فرهنگی اعتقادی و مالی و تحصیلی و.... را اختیار نمود.

انتخاب مهمترین مرحله زندگی بزرگسالی است، چرا که ادامه زندگی به آن وابسته می باشد و آینده را رقم خواهد زد.

اكنون به هر دليل شما با كسي شريك زندگي هستيد كه دارای خصوصياتي مشكل آفرين است. ما هم نكاتي را يادآور مي‎شويم به اميد اين كه هر چه زودتر به خواسته خويش برسيد.
نكته اوّل:
از آنجا كه همه انسان‎ها تأثير پذيرند، قابل تربيت هستند، شما مي‎بايد از اصول و روش‎هايي كه براي تغيير و اصلاح رفتار استفاده مي‎شود،‌ بهره ببريد و آنها را بكار بگيريد. در اين زمينه سخن فراوان است كه اين نامه گنجايش آن را ندارد؛ امّا به تدريج آنچه مي‎پسنديد يا نمي‎پسنديد را به او يادآوري نماييد. در اين رابطه نيازي نيست مستقيماً چيزي را به او بگوييد؛ بلكه بهتر است به صورت غير مستقيم او را متوجه خصلت‎هاي خوب و‌ آثار رفتار ناشايست بنماييد. از سوي ديگر زن و شوهري كه يكديگر را دوست دارند بايد آن را اظهار كنند و در عمل به هم نشان دهند كه عاشق يكديگرند تا پيوندشان مستحكم‎تر گشته و در نتيجه نسبت به خواسته‎هاي يكديگر اهميت و احترام قايل باشند.
نكته دوّم
يكي ديگر از روش‎هايي كه مي‎توانيد براي تغيير رفتار شوهرتان از آن استفاده كنيد اين است كه با افراد و خانواده‎هايي معاشرت داشته باشيد كه از نظر اخلاقي خوب باشند و در اموري كه فكر مي‎كنيد همسرتان اشتباه مي‎كند و كار خلاف انجام مي‎دهد، آنان تأييد كننده همسرتان نباشند. در اين باره بايد به تدريج ارتباط با افراد و خانواده‎هايي كه مشوّق و ترغيب كنندة او به كارهاي ناشايست است را قطع نماييد. امام صادق ـ عليه السّلام ـ از پدرانش نقل مي‎كند كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد: « المرء علي دين خليله، فلينظر الانسان من يخالل» انسان به شيوه و آيين دوستش كار مي‎كند، پس هر انسان بايد ببيند با چه كسي دوستي مي‎كند.[1]
نكته سوّم
اگر تا به حال مشكلاتي كه وجود دارد را با همسرتان در ميان نگذاشته‎ايد، به آرامي و با محبت نه پرخاشگرانه، و از روي لجبازي و دعوا - در زماني كه سرحال و شاداب است نه وقتي كه حوصلة خودش را هم ندارد چه رسد به شما، با بياني كه نيش‎دار نباشد و احساس كند از روي صداقت و دلسوزي حرف مي‎زنيد، مسائل خودتان را با وي در ميان بگذاريد. اين كه شما با اين روحيه حاضر به ازدواج با ايشان شده‎ايد نشان مي‎دهد كه او نيز از ريشه‎هاي معنوي و اخلاقي برخوردار بوده است. همين باعث مي‎شود كه زمينه‌هاي پذيرش هم در او باشد و به كمك حق تعالي بتوانيد خودتان با هم مسئله را فيصله دهيد و آن را اصلاح نماييد.
نكته چهارم
با افرادي كه مي‎توانند با كلام و رفتار كارساز خود در ايشان نفوذ كنند و مؤثر واقع شوند، مشورت كنيد و از آنان بخواهيد كه در رفع اين مشكل با شما همكاري كنند، بايد توجه داشت كه با افرادي صحبت شود كه اولاً راز نگه‌دار باشند، ثانياً اگر همسرتان فهميد با ايشان مسائل خانواده را در ميان گذاشته‎ايد، عصباني نشود و مشكل را بدتر نكند.
نكته پنجم
اگر فكر مي‎كنيد در صورت اصلاح نشدن همسرتان نمي‎توانيد به زندگي با او ادامه دهيد و يا فرزند‎دار شدن شما هم مشكل را پيچيده‎تر مي‎كند براي داشتن فرزند عجله نكنيد؛ همة راه‎حل‎هاي ممكن را بيازماييد، اگر نتيجه مثبت نگرفتيد، به انتخاب‎هاي ديگر فكر كنيد. جدايي زوجين از يكديگر در اسلام بسيار مذموم است ولي اگر كار به اضطرار و ناچاري برسد مي‎تواند يك گزينه براي انتخاب باشد.
نكته ششم
شما بايد مقداري هم با خودتان فكر كنيد. آيا قبل از ازدواج با همسرتان، ايشان اهل مراوده با افراد خلاف‎كار بوده‎اند يا نه؟ اگر بوده چرا با وي ازدواج كرده؟ اگر نبوده صادقانه دنبال عوامل و ريشه‎هاي آن بگرديد. در صورتي كه خودتان هم در حفظ شوهر كوتاهي كرده باشيد بدون اين كه او را در جريان بگذاريد، گذشته را جبران كنيد. آيا نمي‎دانيد كه اگر همسر در خانه نيازهايش ارضا نشود در خارج از خانه به دنبال آن مي‎گردد؟ ما نه شما را مي‎شناسيم و نه همسرتان را؛ از اين رو اين گفتار براي احتمال مطرح مي‎گردد و خود شما مي‎توانيد صادقانه با خود گفتگو كنيد و ارزيابي به عمل آوريد. مدتي بيشتر به فكر جذب همسرتان باشيد، با كلام و بيان شيرين، با رفتار و كردار جذّاب، با او برخورد نماييد. در اين كارتان صادقانه عمل كنيد و انتظار اصلاح يكباره نداشته باشيد.
در هيچ لحظه از لطف خدا و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ غافل نشويد. دائماً از آنان مدد بگيريد. خداست كه مقلّب القلوب است، اوست كه از هر كس به شما نزديك‎تر است و مسائل همه را بهتر از شما مي‎داند.

پي نوشت:
مجلسي، محمدباقر، ‌بحارالانوار، ج 74، ص 192، حديث 12.

 

http://andisheqom.com/fa/Question/View/10271/همسرم-پاي%E2%80%8Eبند-به-فروع-دين-نيست-و-مفسدة-اخلاقي-دارد-گاهي-م