پويايی اخلاق تجاری: تابعی از فرهنگ و زمان (نمونه ها و الگوها)

نویسندگان:  امینی فسخودی عباس*
 
 * گروه جغرافیا، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

زمینه: مقاله پیش رو، مفهوم اخلاق را به طور كلی و اخلاق تجاری را به طور ویژه مورد بررسی قرار داده و مباحثی در خصوص پویایی اخلاق در جامعه و پویایی اخلاق تجاری در بازار ارایه می نماید. فرهنگ و زمان دو عامل تاثیرگذار بر اخلاق و اخلاق تجاری به شمار می آیند. به طور كلی آنچه كه از اخلاق و اخلاق تجاری مستفاد می شود، همان چیزی است كه در زمانی خاص و در شرایط فرهنگی ویژه ای، ملاك مقبولیت و یا عدم مقبولیت امری تلقی می شود. امری كه ثابت نبوده و با گذشت زمان دستخوش تغییر می شود. آنچه در گذشته امری اخلاقی تلقی می شد، معلوم نیست كه امروزه نیز همان وضعیت را داشته باشد و آنچه كه امروزه امری اخلاقی ارزیابی می شود، ممكن است در آینده همینگونه ارزیابی نگردد.
روش كار: براساس مباحث و مبانی نظری موجود پیرامون رابطه فرهنگ و زمان، پویایی اخلاق در بستر این دو و نیز تاثیراتی كه بر مقوله اخلاق تجاری می گذراند، انواع وقفه و تاخیراتی كه ممكن است بین اخلاق تجاری (در دیدگاه تولید كنندگان و شركتها) و اخلاق در دیدگاه جامعه پیش ایده مورد بحث قرار گرفته و براساس این سناریوها، الگویی از پویایی اخلاق تجاری در گذر فرهنگ و زمان ارایه شده است.
نتیجه گیری: معمولا دیدگاه توامان تولید كنندگان و جامعه در خصوص مساله ای، تعیین كننده مقبولیت و یا عدم مقبولیت آن در اخلاق تجاری است. اخلاق تجاری مفهومی است اجتماعی كه ممكن است در بین گروههای درگیر در یك حیطه و زمینه خاص نیز درك متفاوتی از آن وجود داشته باشد. براساس الگوی ارایه شده، در پایان مقاله دو نمونه متفاوت و متضاد در صنعت خودروسازی (شركتهای فورد و ولوو) مطرح و با ارزیابی سناریوهای اخلاق تجاری آنها، در نهایت ملاحظاتی مدیریتی متذكر گردیده است.

 
منبع : نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   پاییز و زمستان 1387 , دوره  3 , شماره  4-3 ; از صفحه 97 تا صفحه 105 .

 

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913870412

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 244.3 کیلوبیت [1 بار دانلود]238.62 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: