پيش بينی ادراک امنيّت شغلی و اعتماد سازمانی، از طريق رهبری اخلاقی و پايبندی به قرارداد روانشناختی

نویسندگان:  خلاوه الهام, مهداد علی*
 
 * گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
 
چکیده: 

زمینه: مدیران سازمان ها با رعایت معیارهای اخلاقی و پایبند بودن به قراردادهای روانشناختی در سازمان، می توانند تاثیرات قابل توجهی را برادراک امنیت شغلی، و اعتماد سازمانی کارکنان داشته باشند. ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی ادراک امنیت شغلی و اعتماد سازمانی، از طریق رهبری اخلاقی و پایبندی به قراردادهای روانشناختی، به مرحله اجرا درآمده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان یک شرکت تولیدی در اصفهان بودند که از میان آنان تعداد 210 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه های رهبری اخلاقی، پایبندی به قراردادهای روانشناختی، ادراک امنیت شغلی، و اعتماد سازمانی مورد استفاده و داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین رهبری اخلاقی و پایبندی به قرارداد روانشناختی با ادراک امنیت شغلی و اعتماد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0.01). علاوه براین، یافته های مربوط به تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که رهبری اخلاقی، توانست تا 24 درصد از واریانس ادراک امنیت شغلی و همچنین پایبندی به قرارداد روانشناختی، توانست تا 4.9درصد از واریانس اعتماد سازمانی را پیش بینی کند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که می توان از طریق رهبری اخلاقی، ادراک امنیت شغلی، و از طریق پایبندی به قرارداد روانشناختی، اعتماد سازمانی را افزایش داد. در این میان قدرت پیش بینی کنندگی رهبری اخلاقی قویتر از پایبندی به قرارداد روانشناختی است.

 

منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 38 تا صفحه 44 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940405

 

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 211.3 کیلوبیت [4 بار دانلود]206.3 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: