پيش بينی بی اخلاقی و فساد مالی با توجه به اعتماد اجتماعی در حرفه حسابرسی

نویسندگان:  خسروآبادی طاهره*, بنی مهد بهمن
 
 * گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
 
چکیده: 

زمینه: اعتماد اجتماعی شاخص مهمی در شکل گیری انضباط در روابط اقتصادی و اجتماعی است. بهبود در اعتماد اجتماعی، موجب ارتقاء و بهبود روابط اجتماعی، نگرش، احترام به قانون، عملکرد اجتماعی و شغلی افراد خواهد شد. در مقابل، فقدان اعتماد اجتماعی اثرات نامطلوبی مانند رشوه، فساد و عدم شفافیت مالی را به همراه خواهد داشت. ازاین رو، هدف از انجام این تحقیق، شناسائی میزان فساد مالی در میان حسابرسان و تعیین رابطه آن با اعتماد اجتماعی است.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی حرفه حسابرسی است. نمونه پژوهش شامل 320 نفر از حسابرسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی می باشد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده های تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه برای سنجش فساد مالی و اعتماد اجتماعی می باشد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها نیز، از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد رابطه مستقیمی میان اعتماد اجتماعی پایین و فساد مالی در میان حسابرسان شاغل در بخش خصوصی حرفه حسابرسی وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج تایید می نماید که توسعه اخلاق، در حرفه حسابرسی مستلزم بهبود ارزش های اجتماعی ازجمله اعتماد اجتماعی است.

 
منبع: نشریه اخلاق در علوم و فناوری :   زمستان 1394 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 45 تا صفحه 54 .

http://www.sid.ir/FileServer/JF/70913940406

 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود مقاله 249.5 کیلوبیت [12 بار دانلود]243.62 کیلوبایت
موضوع سایت رویش: