مهلت 24 ساعته به شهید دستغیب

ماجرای مهلت ۲۴ ساعته رژیم پهلوی به شهید دستغیب برای ترک لباس روحانیت

به واسطه فعالیت‌های آیت‌الله دستغیب در زمینه افشاگری‌ علیه رژیم پهلوی، مزدوران رژیم به وی فشار آوردند تا طی ۲۴ ساعت لباس روحانیت را کنار بگذارد. در چنین شرایطی وی تصمیم به مهاجرت گرفت و به نجف اشرف رفت.

«روز جمعه بیستم آذر ماه ۱۳۶۰ و نزدیک اذان ظهر بود. آقا به طرف نماز جمعه حرکت کرد. مردم در کوچه و بازار که آقا را می‌دیدند، نامه‌ای به وی می‌دادند. آن روز هم در طول مسیر خانمی به سمت آقا آمد. دقایقی بعد صدای آتش و خون همه جا را فرا گرفت. آقا به سوی حق شتافت.»

این خاطره مشهدی حیدر خادم یکی از محافظان و خادمان نزدیک شهید آیت الله دستغیب از صحنه ترور شهید «آیت الله دستغیب» بود.

در سال ۱۳۶۰ منافقان، طرح ترور آیت الله دستغیب را برنامه‌ریزی کردند. تشکیلات منافقین زمان ترور را روز جمعه سیزدهم آبان تصویب کرد و برای این کار دختری به نام «گوهر ادب آواز» انتخاب شد. او به موجب مشکلات خانوادگی از کانون خانواده گریخته و در شیراز جذب تشکیلات سازمان شده بود. برنامه ترور روز سیزدهم آبان به طور ناگهانی به هم خورد. اما آنان در پی فرصتی دیگر برآمده، نقشه یک ترور انتحاری را آماده کردند.

مهلت ۲۴ ساعته برای ترک لباس روحانیت

آیت الله دستغیب در عاشورای ۱۳۳۲ و همزمان با شهادت امام حسین (علیه السلام) به دنیا آمد، به همین جهت نام وی را «عبدالحسین» گذاشتند. خاندان عبدالحسین از سادات حسنی و حسینی به شمار می‌رفتند که از حدود چهار قرن پیش در شیراز به «دستغیب» معروف شده بودند.

وی تا ۱۲ سالگی مقدمات علوم و دروس ابتدایی را آموخت. علی‌رغم مشکلات موجود، شهید دستغیب تحصیلات خود را در شیراز ادامه داد و ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد باقرخان به تبلیغ احکام دینی و افشاگری علیه حکومت و استبداد رضاخانی پرداخت. به واسطه فعالیت‌های آیت الله دستغیب در زمینه افشاگری‌ علیه رژیم ستم‌شاهی، مزدوران رژیم به وی فشار آوردند تا طی ۲۴ ساعت لباس روحانیت را کنار بگذارد. در چنین شرایطی وی تصمیم به مهاجرت گرفت و به نجف اشرف رفت.

علمای ایرانی پس از سقوط رضاخان، اصرار کردند تا آیت الله دستغیب به کشور بازگردد. وی نیز بر خلاف میل خود این درخواست را پذیرفت و به شیراز آمد. آیت الله دستغیب در مسجد طالبیون شیراز به اقامه جماعت پرداخت و پس از آن با احیای مسجد جامع عتیق شیراز فعالیت‌های فرهنگی وسیعی را در آن مسجد ساماندهی کرد.

وی به جهت شیوه‌های تربیتی اسلامی، انسان‌های زیادی را جذب مسجد کرد. آیت الله دستغیب همچنین فعالیت‌های فرهنگی زیادی همچون ساخت مساجد، مدارس و تعمیر آن‌ها، تاسیس مراکز خدماتی و خیره، ایجاد مشاغل گوناگون برای کارمندان و… انجام داد.

فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی شهید آیت الله دستیب از هنگام طلوع مبارزات امام خمینی (ره) آغاز شد. وی نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. شهید دستغیب پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام (ره) به امامت جمعه شیراز منصوب شد. وی همچنین ریاست حوزه علمیه فارس را بر عهده داشت و بعد از پیروزی انقلاب، مدارس علمیه قوام، هاشمیه و آستانه شیراز را که سال‌های طلانی توسط رژیم پهلوی تعطیل شده بود، دوباره دایر کرد.

آیت الله خامنه‌ای امتحان خودش را پس داده است

هنگامی که حضرت آیت الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری انتخاب شدند، آیت الله دستغیب درباره ایشان گفت: «چیزی که بنده نسبت به این شخص بزرگ فهمیده‌ام این است که وی فردی خدایی [است]، مقام نمی‌خواهد، قدرت نمی‌خواهد بدست بگیرد، امتحان خودش را پیش از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب داده است، در هر پستی که بوده امتحان خودش را داده است.»

https://azadeganirankhabar.ir/214993

موضوع سایت رویش: